Home » Stiinta » Mutații genetice rare care protejează împotriva creșterii în greutate, identificate într-un studiu amplu

Ioana Matei 08.02.2021

Un studiu amplu, care a implicat 645.626 de indivizi din Statele Unite ale Americii, Regatul Unit și Mexic, a descoperit o variantă genetică rară care pare să ofere „protecție substanțială” împotriva creșterii în greutate.

Aproximativ 1 din 2.500 de oameni pare să fie purtător al unei mutații genetice numite GPR75. Apartenența la acest grup rar de oameni este asociată cu o greutate corporală mai scăzută și șanse de obezitate cu 54% mai scăzute.

Aceste rezultate se regăsesc de-a lungul mai multor descendențe, factori de mediu și genetici, sugerând că GPR75 este una dintre genele implicate în creșterea în greutate.

Cercetările sunt bazate pe o tehnică relativ nouă numită secvențierea întregului exom, care ne poate ajuta să găsim mutațiile din anumite gene și astfel să le dezvăluim efectele.

Variațiile GPR75 au avut cel mai mare efect asupra indicelui de masă corporală

În loc să secvențieze fiecare genă în genomul uman, secvențierea exomului se concentrează doar pe exoni, care alcătuiesc în jur de 1% din ADN. Exonii sunt elementele care oferă instrucțiuni pentru proteine, ceea ce înseamnă că atunci când întregul subgrup este secvențiat putem identifica mutații în regiunile care codifică proteine din orice genă.

Cu ajutorul acestei metode, echipa de cercetători a identificat 16 gene care au fost asociate cu mutații exon și masa corporală a unei persoane. Patru dintre gene au fost deja identificate de studii anterioare în privința creșterii în greutate, acestea fiind cunoscute pentru influențarea apetitului, fapt ce sugerează că autorii studiului sunt pe calea cea bună.

Dintre toate mutațiile, variațiile din gena GPR75 au avut cel mai mare efect asupra indicelui de masă corporală al unei persoane. Oamenii care sunt purtători ai acestei mutații cântăreau, în medie, cu 5,3 kilograme mai puțin, scrie Science Alert.

Noul studiu reprezintă un început promițător

Testele în laborator, desfășurate pe șoareci cu o singură copie a acestei gene, au arătat că animalele au crescut în greutate cu 25% mai puțin decât cele cu o genă GPR75 complet funcțională. Atunci când cobaii nu au avut nicio copie a acestei gene, pe de altă parte, aceștia au prezentat o creștere în greutate cu 44% mai puțin.

„Deși rămâne neclar dacă greutatea acestor animale se datorează efectelor asupra aportului de energie, studiul stabilește că GPR75 este implicat în controlul energiei și că inhibarea sa ar putea rezulta în pierderea în greutatea corporală”, au explicat oamenii de știință.

Deși multe întrebări continuă să rămână fără răspuns în privința genei GPR75, noul studiu reprezintă un început promițător.

De ce este somnul atât de important pentru pierderea în greutate