Home » Știință » Prima mostră de rocă marțiană a roverului Perseverance a dispărut. NASA explică ce s-ar fi întâmplat

Publicat: 16.08.2021

Roverul Perseverance a încercat să colecteze prima sa mostră de rocă recent, însă tubul în care ar fi trebuit să se afle mostra s-a dovedit a fi gol.

După ce au analizat datele și imaginile de la rover timp de mai multe zile, oamenii de știință de la NASA au stabilit că cel mai probabil roca s-ar fi mărunțit într-o pudră sau „fragmente mici”.

„Se pare că roca nu a fost îndeajuns de rezistentă. Materialul din mostra dorită este cel mai probabil în gaura făcută de rover în suprafața marțiană, în reziduurile produse, ori o combinație între cele două”, a explicat Louise Jandura, inginer șef al sistemului de colectare de mostre.

„Aceasta este natura explorării. Un rezultat nu este niciodată garantat”

Astfel, cercetătorii au de gând acum să trimită roverul Perseverance într-un loc diferit, o zonă nisipoasă numită Seitah, acolo unde vor alege un tip diferit de rocă ce ar fi mai rezistentă. Sedimentele antice ar trebui să fie mai similare cu rocile pe care oamenii de știință au testat uneltele roverului pe Terra. NASA are de gând să încerce noul experiment în luna septembrie.

„Uneltele s-au comportat cum a trebuit însă roca nu a cooperat de această dată. Aceasta este natura explorării. Un rezultat specific nu este niciodată garantat indiferent de cât de mult te-ai pregătit”, a mai precizat Jandura, potrivit Science Alert.

Prima încercare eșuată nu a fost o eroare tehnică. Roverul Perseverance pare să fi făcut totul ca la carte. Roverul a folosit o unealtă de abraziune pentru a îndepărta praful și învelișul de la suprafață, iar apoi a încercat să extragă o mostră de rocă dintr-un bazin marțian antic ce ar fi putut găzdui cândva viață extraterestră.

Nouă ani și 2 miliarde de dolari pentru a fora și colecta mostre de roci marțiene

NASA a investit deja nouă ani și în jur de 2 miliarde de dolari în încercarea de a fora și colecta mostre de roci marțiene. În decurs de un deceniu, agenția spațială americană are de gând să trimită o nouă misiune pe Marte pentru a colecta mostrele și să le aducă înapoi pe Terra. Apoi, oamenii de știință vor investiga dacă viața microbiană ar fi existat în acel lac care umplea cândva Craterul Jezero.

Cu alte cuvinte, o cantitate semnificativă de fonduri și cercetări depinde de aceste mostre. Tocmai de aceea, ultimele zile au fost foarte „epuizante din punct de vedere emoțional”, potrivit lui Jandura.

Roverul Perseverance al NASA caută urme ale vieții antice pe Marte