Home » Știință » Un nou vaccin capabil să reducă colesterolul a fost aprobat în Regatul Unit. 300.000 de oameni îl vor primi

Publicat: 15.09.2021

Serviciul Național de Sănătate (NHS) din Regatul Unit a aprobat recent un nou vaccin capabil să reducă colesterolul care va fi oferit la 300.000 de oameni în următorii trei ani.

Medicamentul, numit inclisiran, va fi administrat de două ori pe an sub forma unei injecții.

Injecția va fi în mare pare prescrisă pacienților cu o afecțiune genetică ce produce un colesterol crescut, pacienții care au suferit deja un atac de cord sau accident vascular cerebral, sau pacienții care nu au reacționat cum trebuie la alte medicamente ce pot reduce colesterolul, cum ar fi statinele.

Aprobarea medicamentului a fost primită cu foarte multă bucurie. Nu doar că este promițător, ci și folosește o tehnică numită „amuțire genetică” (gene silencing).

Medicament bazat pe tehnologia de „amuțire genetică”

Aceasta este o tehnică terapeutică care funcționează prin faptul că țintește cauzele care stau la baza unei boli, nu simptomele pe care boala le cauzează. Tehnica face asta prin țintirea unei anumite gene și împiedicarea producerii de proteine.

Până acum, majoritatea tratamentelor bazate pe această tehnologie au fost folosite pentru a trata boli genetice rare. Asta înseamnă că vaccinul pentru colesterol va fi unul dintre primele medicamente bazate pe „amuțire genetică” care sunt utilizate pentru tratarea oamenilor la scară largă.

Cercetătorii încearcă să afle dacă tehnologia poate fi folosită și pentru tratarea altor afecțiuni medicale, inclusiv Alzheimer sau cancer.

Medicamentele bazate pe tehnologia de „amuțire genetică” țintesc un anumit tip de ARN (acid ribonucleic) din corp, numit ARN mesager (mRNA). ARN-urile sunt găsite în fiecare celulă din corp și joacă un rol important în circulația informației genetice.

Unul dintre cele mai importante tipuri de ARN din corpul uman

Însă, ARN mesager este unul dintre cele mai importante tipuri de ARN din corpul uman, pentru că acesta copiază și transportă instrucțiuni genetice din ADN și produce proteine specifice în funcție de acele instrucțiuni, scrie Science Alert.

În cazul vaccinului pentru reducerea colesterolului, o proteină numită PCSK9 va fi vizată. Proteina este implicată în reglarea colesterolului din corpurile noastre, însă apare în exces în cazul oamenilor cu niveluri ridicate de colesterol LDL („colesterolul rău”). Împiedicarea producerii proteinei va reduce nivelurile de colesterol.

Astfel încât să țintească acest ARN mesager, cercetătorii trebuie să creeze în laborator o versiune sintetică a unui alt tip de ARN numit ARN interferent mic (siRNA). În cazul de față, siRNA este conceput special pentru țintirea ARN-ului mesager care transportă instrucțiunile pentru proteina PCSK9. siRNA se atașează de ținta sa și distruge instrucțiunile, fapt ce reduce considerabil cantitatea de proteine produse.

Ce rol are consumul de ouă și colesterol pentru sănătatea cardiovasculară și longevitate