Home » Știință » Un scut anti-radiații din fungi ar putea să protejeze astronauții în timpul călătoriilor spațiale

Specia de fungi Cladosporium sphaerospermum. Sursa foto: Medmyco/CC BY-SA 4.0/Wikimedia
Publicat: 18.11.2021

Lipsa unui scut anti-radiații eficient este una dintre cele mai mari probleme pe care oamenii trebuie să le rezolve pentru a putea face călătorii lungi în spațiu.

Pe Pământ suntem protejați de radiațiile mortale cauzate de erupțiile solare sau de razele cosmice galactice datorită magnetosferei.

Astronauții de la bordul Stației Spațiale Internaționale, aflată la 408 kilometri deasupra Pământului, se confruntă cu niveluri înalte de radiație, dar sunt încă suficient de aproape de planetă pentru a beneficia de o oarecare protecție. Aceștia pot sta pe orbită cel mult un an.

O specie de fungi ar putea fi folosit pe post de scut anti-radiații

Dar nu se poate spune același lucru despre cei care călătoresc pe Lună sau, într-o bună zi, pe Marte. Cei care vor călătorii în adâncul spațiului vor trebui să își aducă un scut anti-radiații. Sau să și-l crească pe parcursul călătoriei, după cum sugerează un studiu publicat în BioRxiv.

Un tip special de fungi care prosperă în medii bogate în radiații, Cladosporium sphaerospermum, ar putea forma un scut viu în jurul astronauților.

Acești fungi nu doar că blochează radiațiile, dar le folosesc pentru a crește. Acest proces se numește radiosinteză și extrage energie din radiație așa cum plantele extrag energie din lumina solară prin fotosinteză.

Acești fungi trăiesc pe Pământ în zone extreme, așa cum este zona Centralei Nucleare Cernobîl din Ucraina.

În spațiu s-ar comporta la fel. Cercetătorii au dus în 2019 fungi pe Stația Spațială Internațională și le-au observat timp de 30 de zile creșterea, măsurând cantitatea de radiație care trecea prin ei.

Fungii au crescut cu 21% mai repede decât pe Pământ, ceea ce înseamnă că un astfel de scut anti-radiații ar putea deveni mai rezistent pe măsură ce misiunea durează mai mult.

Nicio soluție de protecție nu este ideală

Dar este prea devreme să ne bucurăm de aplicabilitatea acestor fungi în cadrul călătoriilor în spațiu: pentru a reduce nivelul de radiații de pe Marte până la cel de pe Pământ ar trebui ca un habitat să fie acoperit cu un strat de fungi radiosintetizatori gros de 2,3 metri.

Același efect ar putea fi obținut îngropând habitatul în 3 metri de regolit Marțian. Însă utilizarea soluțiilor biologice pentru astfel de probleme este o abordare unică, una care ar putea da roade.

În viitorul apropiat, astronauții se vor baza pe soluții mai lumești. În probabilitatea unei erupții solare, astronauții se vor ascunde printre încărcăturile de pe navă; cu cât sunt mai multe lucruri între astronauți și erupție, cu atât mai bine.

Următorul program fără echipaj uman Artemis 1, programat să se lanseze anul viitor, va testa o vestă de protecție gândită să minimizeze nivelul de radiație primit de purtător, scrie Science Alert.

Până acum niciuna dintre aceste soluții nu este ideală. Mai este mult de lucru pentru a ține astronauții în siguranță. Dar atunci când va veni timpul, nu ar trebui să existe mirare dacă un scut anti-radiații ar însemna de fapt o pătură groasă de fungi prietenoși.

Descoperire fără precedent. Au fost detectați nori pe o exoplanetă îndepărtată

Cercetătorii NASA sunt tot mai convinși de existența apei pe Lună

„Marea conjuncție”, întâlnirea excepțională dintre Jupiter și Saturn. Când are loc și cum putem vedea evenimentul rar

Cicloanele tot mai intense și frecvente din cauza crizei climatice afectează păsările marine
Doi pacienți cu Alzheimer au reușit să învingă boala printr-un stil de viață sănătos
Margot Wölk, degustătoarea mâncărurilor lui Hitler
Misterul unuia dintre cele mai fascinante fenomene cosmice, la un pas de a fi rezolvat
22 de părinți, amendați după ce copiii au lipsit repetat de la școală
Prima generație cu o rată a cancerului mai mare decât a părinților
Schimbările climatice micșorează balenele cenușii din Pacific
Cine a fost „Cenuşăreasa sovietică”, prima femeie care a văzut Pământul din spaţiu în urmă cu 60 de ani – VIDEO
Un italian este primul pacient din Europa cu febră Oropouche
Jocurile Olimpice de la Paris, păzite de cea mai mare tabără militară din Europa de după Al Doilea Război Mondial
Curtea Supremă din Statele Unite a decis! Femeile pot continua să primească pastila de avort prin poştă
Premii record la Wimbledon și ceremonie de adio pentru Andy Murray
Cine a fost omul de stat român „mai mai mare decât Woodrow Wilson, Lloyd George sau George Clemenceau”?
A fost găsită o genă care ajută celulele canceroase să se răspândească în tot corpul