Home » Știință » Astronomii au descoperit peste 300 de noi exoplanete și un sistem planetar neobișnuit

Credit foto: Tiago Campante/Peter Devine via NASA
Publicat: 04.12.2021

Astronomii de la Universitatea din Los Angeles, California (UCLA) au identificat 366 de noi exoplanete, mulțumită în mare parte unui nou algoritm. Printre cele mai notabile descoperiri se numără un sistem planetar care este alcătuit dintr-o stea și cel puțin doi giganți gazoși, fiecare de dimensiunea lui Saturn și situați neobișnuit de aproape unul față de celălalt.

Descoperirile au fost descrise într-un studiu publicat în Astronomical Journal.

Termenul „exoplanete” este folosit pentru a descrie planete în afara Sistemului Solar. Numărul de exoplanete identificat de astronomi până acum este de mai puțin de 5.000, astfel că identificarea a sute de noi exoplanete reprezintă o reușită semnificativă.

„Descoperirea a sute de noi exoplanete este o reușită semnificativă”

Studierea unui grup atât de vast de corpuri cerești ar putea ajuta oamenii de știință să înțeleagă mai bine modul în care planetele se formează și cum evoluează orbitele. De asemenea, am putea descoperi noi detalii despre propriul nostru Sistem Solar.

„Descoperirea a sute de noi exoplanete este o reușită semnificativă în sine, însă ce face aceste cercetări notabile este modul în care va dezvălui trăsături ale populației de exoplanete”, a explicat Erik Petigura, profesor de astronomie la UCLA și unul dintre autorii studiului.

Autorul coordonator al studiului este Jon Zink, care și-a finalizat doctoratul la UCLA în luna iunie. Zink și Petigura, precum și o echipă internațională de astronomi numită proiectul Scaling K2, au identificat exoplanetele folosind date de la misiunea K2 a Telescopului Spațial Kepler al NASA.

O provocare în identificarea noilor planete

Descoperirea a fost posibilă mulțumită unui nou algoritm pentru detectare planetară dezvoltată de Zink. O provocare în identificarea noilor planete este faptul că reducerile de luminozitate ar putea origina de la instrumente sau surse astrofizice alternative care imită o semnătură planetară. Algoritmul lui Zink este capabil să separe ce semnale indică planete și care sunt simple interferențe.

În afară de cele 366 noi planete identificate de cercetători, studiul include alte 381 planete care au fost identificate anterior, potrivit EurekAlert.

Zink a precizat că descoperirile ar putea fi un pas semnificativ pentru ajutarea astronomilor să înțeleagă ce tipuri de stele sunt mai predispuse să aibă planete care le orbitează și ce indică asta despre elementele de bază necesare pentru o formare planetară de succes.

Exoplanetă aflată la doar 400 de ani-lumină depărtare, observată într-o imagine directă uimitoare