Home » Știință » Exoplanetă aflată la doar 400 de ani-lumină depărtare, observată într-o imagine directă uimitoare

Credit foto: Subaru Telescope
Publicat: 31.10.2021

La puțin peste 400 de ani-lumină depărtare, o mică exoplanetă își croiește drum prin Univers. Omenirea a detectat deja mii de exoplanete, adică planete în afara Sistemului Solar. Însă, ceea ce face această exoplanetă specială este faptul că astronomii au obținut o imagine directă cu aceasta, o reușită destul de rară.

Exoplaneta este numită 2M0437b și este una dintre cele mai tinere exoplanete pentru care cercetătorii au obținut vreodată o imagine directă. Acest lucru ne-ar putea oferi doi detalii despre procesul de formare planetară, care, la rândul său, ne-ar putea ajuta să înțelegem cum s-a născut și a evoluat Sistemul Solar.

„Această descoperire, o întâmplare fericită, se alătură unei liste lungi de planete pe care le putem observa direct cu telescoapele noastre”, a spus astronomul Eric Gaidos de la Universitatea din Hawai’i, Mānoa.

O exoplanetă tânără, aflată la mare depărtare de steaua sa gazdă

Exoplaneta 2M0437b este destul de mare, dar și destul de departe de steaua sa gazdă, 2M0437, situându-se la aproximativ 100 unități astronomice (Pluto este la aproximativ 40 unități astronomice față de Soare). De obicei, exoplanetele atât de îndepărtate de steaua lor sunt prea reci pentru a emite radiații infraroșii, dar aici joacă un rol faptul că exoplaneta 2M0437b este tânără.

Exoplaneta 2M0437b. Credit foto: Subaru Telescope

Având în vedere faptul că are doar câteva milioane de ani vechime, mica exoplanetă este încă relativ caldă de pe urma cauza proceselor intense de formare planetară, timp în care se ajunge la temperaturi de până la 1.227 grade Celsius. Asta înseamnă că exoplaneta strălucește destul de slab în infraroșu, însă suficient pentru a fi observată la o distanță de 417 ani-lumină.

Exoplaneta a fost observată în 2018 folosind Telescopul Subaru din Hawaii, iar observațiile ulterioare au fost efectuate de Observatorul W. M. Keck. Timp de trei ani, oamenii de știință a urmărit steaua în timp ce aceasta traversa cerul și au reușit să confirme că exoplaneta 2M0437b se deplasa odată cu aceasta.

Exoplaneta se deplasează prin spațiu alături de steaua sa

„Datele uimitoare de la Observatorul Keck ne-au permis să confirmăm că exoplaneta se deplasează prin spațiu alături de steaua sa și, prin urmare, este un adevărat însoțitor”, a spus astronomul Adam Kraus de la Universitatea Texas, SUA.

„În cele din urmă, am putea chiar să îi măsurăm mișcarea orbitală în jurul stelei”, a adăugat Kraus, potrivit Science Alert.

Cercetătorii cred că tânărul sistem ar fi un candidat excelent pentru observații ulterioare folosind Telescopul Spațial Hubble. Până în prezent, steaua și exoplaneta sa au fost observate folosind observatoare de pe Pământ, care trebuie să corecteze efectul de deformare al atmosferei Pământului asupra luminii stelelor. Din fericire, Hubble nu are această problemă.

Descoperire fără precedent. Au fost detectați nori pe o exoplanetă îndepărtată