Home » Știință » Astronomii au fotografiat erupția unei găuri negre de 16 ori cât Luna Plină

Astronomii au fotografiat erupția unei găuri negre de 16 ori cât Luna Plină

Foto: Connor Matherne/ Louisiana State University/ Kraft et al./ Struve et al./ Ben McKinley/ ICRAR/ Curtin
Publicat: 27.12.2021

Astronomii au produs cea mai cuprinzătoare imagine cu erupția unei găuri negre supermasive apropiate care se „hrănește” în mod activ.

Erupția este alimentată de o gaură neagră centrală din galaxia Centaurus A, la aproximativ 12 milioane de ani lumină distanță.

Pe măsură ce gaura neagră se hrănește cu gaz, ejectează material la aproape viteza luminii, provocând creșterea „bulelor radio” de-a lungul a sute de milioane de ani, scrie Phys.org.

Privită de pe Pământ, erupția de la Centaurus A pare că se extinde de-a lungul a opt grade pe cer, adică lungimea a 16 Luni Pline așezate una lângă alta.

Imaginea a fost capturată folosind telescopul Murchison Widefield Array (MWA) din Australia de Vest.

Cercetarea a fost publicată pe 22 decembrie în revista Nature Astronomy.

Care este explicația fenomenului

Autorul principal Dr. Benjamin McKinley, de la Universitatea Curtin, care face parte din Centrul Internațional de Cercetare în Radio Astronomie (ICRAR), a spus că imaginea dezvăluie noi detalii spectaculoase ale emisiei radio din galaxie.

„Aceste unde radio provin din material aspirat în gaura neagră supermasivă din mijlocul galaxiei”, a spus el.

„Formează un disc în jurul găurii negre și, pe măsură ce materia se dezintegrează în apropierea găurii negre, se formează jeturi puternice de fiecare parte a discului, ejectând cea mai mare parte a materialului înapoi în spațiu, la distanțe probabil mai mari de un milion de ani lumină”, a continuat McKinley.

„Observațiile radio anterioare nu au putut face față luminozității extreme a jeturilor și detaliile zonei mai mari din jurul galaxiei au fost distorsionate, dar noua noastră imagine depășește aceste limitări”, spune astronomul.

Centaurus A este cea mai apropiată galaxie radio de propria noastră Cale Lactee.

erupția unei găuri negre
Foto: ESO/ WFI/ MPIfR/ ESO/ APEX/ A. Weiss et al./ NASA/ CXC/ CfA/ R. Kraft et al./ Ben McKinley/ ICRAR/ Curtin și Connor Matherne/ Louisiana State University

„Putem învăța multe de la Centaurus A în special, doar pentru că este atât de aproape și o putem vedea atât de detaliat”, declară Dr. Benjamin McKinley.

Acesta mai spune că: „Nu doar la lungimile de undă radio, ci și la toate celelalte lungimi de undă ale luminii. În această cercetare am reușit să combinăm observațiile radio cu date optice și cu raze X, pentru a ne ajuta să înțelegem mai bine fizica acestor găuri negre supermasive”.

Astrofizicianul Dr. Massimo Gaspari, de la Institutul Național de Astrofizică din Italia, a declarat că studiul a coroborat o nouă teorie cunoscută sub numele de „acreție rece haotică” (CCA), care apare în diferite domenii.

„În acest model, norii de gaz rece se condensează în haloul galactic și plouă în regiunile centrale, alimentând gaura neagră supermasivă”, a spus el.

„Declanșată de această ploaie, gaura neagră reacționează energic prin lansarea de energie înapoi prin jeturi radio care umflă lobii spectaculoși pe care îi vedem în imaginea MWA. Acest studiu este unul dintre primii care sondează atât de detaliat „vremea” CCA multifazică pe întreaga gamă de scale”, a concluzionat Gaspari.

Dr. McKinley a spus că galaxia pare mai strălucitoare în centru, unde este mai activă și există multă energie.

„Lumina este mai slabă pe măsură ce te îndepărtezi, pentru că energia s-a pierdut și lucrurile s-au așezat. Dar există caracteristici interesante în care particulele încărcate s-au reaccelerat și interacționează cu câmpuri magnetice puternice”, a spus el.

Erupția unei găuri negre a putut fi surprinsă datorită unui telescop foarte performant

Directorul MWA, profesorul Steven Tingay, a spus că cercetarea a fost posibilă datorită câmpului vizual extrem de larg al telescopului, locației superbe din punct de vedere al liniștii radio și datorită sensibilității excelente.

„MWA este un precursor pentru Square Kilometer Array (SKA) – o inițiativă globală de a construi cele mai mari radiotelescoape din lume în Australia de Vest și Africa de Sud”, a spus el.

„Câmpul larg de vedere și, în consecință, cantitatea extraordinară de date pe care o putem colecta, înseamnă că potențialul de descoperire al fiecărei observații MWA este foarte mare. Acest lucru oferă un pas fantastic către un SKA și mai mare”, spune Tingay.

O gaură neagră supermasivă a aruncat un jet în formă de spirală dublă, „similară ADN-ului”