Home » Stiinta » Descoperirea neașteptată a unor galaxii identice în Universul îndepărtat a fost, în sfârșit, explicată

10.19.2021
Credit foto: Joseph DePasquale (STScI)/NASA

Galaxiile sunt ca amprentele sau fulgii de nea. Chiar dacă acestea pot prezenta numeroase similarități, două galaxii nu vor fi niciodată complet identice.

Tocmai de aceea, în 2013, atunci când două galaxii surprinzător de similare au fost descoperite în Universul îndepărtat, astronomii au fost de-a dreptul șocați. Acum, misterul celor două „obiecte ciudate și identice” a fost în sfârșit elucidat, iar răspunsul ar putea avea implicații pentru înțelegerea materiei întunecate.

Obiectul, denumit acum „Obiectul lui Hamilton”, a fost descoperit accidental de către astronomul Timothy Hamilton de la Universitatea de Stat din Shawnee, SUA, în datele colectate de Telescopul Spațial Hubble în urmă cu aproape un deceniu.

Cele două galaxii păreau să aibă aceeași formă și aceleași dungi întunecate aproape paralele deasupra regiunii centrale galactice în care sunt situate majoritatea stelelor.

O explicație mult mai plauzibilă decât teoria unor galaxii identice

„Am fost complet nedumeriți. Inițial m-am gândit că poate erau galaxii care interacționează. Nu prea se potrivea teoria, însă nu știam ce să cred”, a precizat Hamilton.

Credit foto: Joseph DePasquale (STScI)/NASA

Abia în 2015 a apărut un răspuns mult mai plauzibil. Astronomul Richard Griffiths de la Universitatea din Hawaii, văzându-l pe Hamilton în timp ce își prezenta descoperirea la o conferință, a sugerat că „vinovatul” ar putea fi un fenomen rar: lentilele gravitaționale.

Acest fenomen rezultă în urma unei alinieri întâmplătoare a obiectelor masive în spațiu. Dacă un obiect masiv este situat direct între noi și un obiect mai îndepărtat, atunci are loc un efect de amplificare datorită curburii gravitaționale a spațiului-timp din jurul obiectului mai apropiat.

Apoi, orice lumină care se deplasează prin acest spațiu-timp urmează această curbură și ajunge în telescoapele noastre sub diferite forme distorsionate.

Această explicație a fost mult mai plauzibilă decât teoria unor galaxii identice. Cu toate acestea, o întrebare a rămas fără răspuns: Ce anume a cauzat curbura gravitațională?

O galaxie spirală barată, în curs de formare stelară neuniformă

Griffiths și echipa sa au elucidat și acest mister. Între noi și „Obiectul lui Hamilton” se ascunde un grup de galaxii foarte slab documentat. Echipa lui Griffiths a dezvăluit că „Obiectul lui Hamilton” se află la aproximativ 11 miliarde de ani-lumină distanță, iar o altă echipă a dezvăluit că roiul galactic este la aproximativ 7 miliarde de ani-lumină depărtare, potrivit Science Alert.

Cercetătorii au stabilit că galaxia în sine este o galaxie spirală barată, cu marginea orientată spre noi, care se află în curs de formare stelară neuniformă. Simulările computerizate au ajutat la stabilirea faptului că cele trei imagini duplicate ar putea fi create numai dacă distribuția materiei întunecate este netezită la scară mică.

Totuși, noi nu știm ce este, de fapt, materia întunecată, astfel că orice nouă descoperire care ne permite să cartografiem unde este, cum este distribuită și cum afectează spațiul din jur este doar o altă picătură în oceanul de dovezi care, în cele din urmă, ne va ajuta să elucidăm misterul.

Un semnal radio ciudat care se repetă, detectat în apropiere de centrul galaxiei Calea Lactee