Home » Știință » Elicopterul Ingenuity a avut parte de un zbor stresant pe Marte. Ce s-a întâmplat și cine i-a „sărit în ajutor”

Credit foto: NASA/JPL-Caltech
Publicat: 30.05.2021

O eroare de navigație a cauzat o problemă majoră pentru elicopterul trimis de NASA pe Marte, acesta fiind primul incident de acest fel pentru elicopterul Ingenuity.

Elicopterul experimental Ingenuity a reușit să aterizeze în siguranță după apariția problemei, au declarat oficialii de la Jet Propulsion Laboratory.

Problema a început după aproape un minut de la începerea celui de-al șaselea zbor al elicopterului Ingenuity pe Planeta Roșie, la altitudinea de 10 metri. Una dintre numeroasele imagini surprinse de camera de navigație aflată la bordul elicopterului nu a fost înregistrată de sistem, astfel că vehiculul a devenit confuz în privința locului în care se afla.

Ingenuity a început să se incline înainte și înapoi cu până la 20 de grade și a trecut prin creșteri bruște ale consumului de energie, a explicat Havard Grip, pilotul șef al elicopterului.

Cine a „sărit în ajutorul” elicopterului Ingenuity?

Un sistem încorporat pentru a oferi o marjă suplimentară de stabilitate a „sărit în ajutorul” elicopterului, a adăugat Grip. Ingenuity a aterizat la aproximativ cinci metri distanță de locul stabilit în prealabil pentru aterizare.

„Ingenuity a încercat din răsputeri să treacă cu bine de situație. Deși zborul a scos la iveală o vulnerabilitate de sincronizare pe care acum va trebui să o rezolvăm, testul a mai confirmat și rezistența sistemului în mai multe moduri”, a subliniat Grip.

„Deși nu am plănuit un zbor atât de stresant, NASA are acum noi date de zbor despre capabilitățile elicopterului”, a mai precizat Grip.

Cercetătorii de la NASA au fost atât de impresionați de Ingenuity încât au extins perioada misiunii

Ingenuity este prima aeronavă care a desfășurat un zbor controlat pe o altă planetă, primul său zbor având loc la două luni după amartizarea la bordul roverului Perseverance, potrivit The Guardian.

Elicopterul de 1,8 kilograme a efectuat cu succes primele sale cinci zboruri pe Marte, fiecare mai solicitant decât celălalt. Cercetătorii de la NASA au fost atât de impresionați de tehnologia experimentală, care a costat 85 de milioane de dolari, încât au extins misiunea cu cel puțin încă o lună.

Zborul problematic a fost primul din această perioadă prelungită.

Elicopterul Ingenuity a atins o viteză record în timpul celui de-al treilea zbor pe Marte