Home » Știință » Dieta keto ar putea crește eficiența terapiei pentru cancerul pancreatic

Dieta keto ar putea crește eficiența terapiei pentru cancerul pancreatic

Publicat: 19.02.2022
Foto: Shutterstock

Un studiu preclinic al Ludwig Cancer Research a demonstrat că dieta ketogenică (sau keto) ar putea spori eficacitatea chimioterapiei pentru cancerul pancreatic.

Publicat în jurnalul Med, studiul arată că dieta keto (aportul bogat în grăsimi, proteine ​​și foarte scăzut de carbohidrați) combinată cu chimioterapia triplează timpul de supraviețuire în comparație cu chimioterapia singură, în modelele de adenocarcinom ductal pancreatic (PDAC) de la șoareci.

Cercetătorii, conduși de directorul filialei Ludwig Princeton, Joshua Rabinowitz, descriu constatările dintr-o examinare complicată a modului în care dieta ketogenică afectează metabolismul tumorilor PDAC și identifică mecanismele care ar putea explica efectul terapeutic.

Dieta ketogenică triplează speranța de supraviețuire

Descoperirile lor sunt acum evaluate într-un studiu clinic (NCT04631445) care testează beneficiile unei diete keto la pacienții cu PDAC care primesc chimioterapie, notează Medical Xpress.

„Au existat progrese reale împotriva cancerului pancreatic în ultimele două decenii”, a spus profesorul Rabinowitz.

„Problema este că, în timp ce unii pacienți văd că tumorile lor se stabilizează sau se micșorează, beneficiile chimioterapiei sunt de foarte scurtă durată. Adesea, aceasta prelungește viața pacienților cu șase luni până la un an, dar prea rar vedem mai mult de trei ani de extindere a supraviețuirii, așa cum ar spera oamenii”, a continuat profesorul.

Dovezi preclinice substanțiale sugerează că postul, sau dietele care seamănă cu acesta în ceea ce privește efectele lor metabolice, ar putea îmbunătăți terapia pentru o varietate de tipuri de cancer.

Dieta ketogenică imită postul prin reducerea glucozei circulante și scăderea nivelului de insulină, un hormon care determină țesuturile și tumorile să consume zahăr.

Care este rolul dietelor în terapia cancerului pancreatic?

Insulina este un promotor important al creșterii cancerului, în special în tumorile pancreatice, în timp ce glucoza este un combustibil important pentru proliferarea celulelor canceroase.

Studiile proprii ale lui Rabinowitz au arătat anterior că tumorile PDAC, în ciuda creșterii lor agresive, sunt lipsite de glucoză, ceea ce sugerează că ar putea fi deosebit de vulnerabile la privarea suplimentară de glucoză.

În studiul actual, Rabinowitz și colegii săi au efectuat mai multe experimente de-a lungul multor ani folosind șoareci care au fost proiectați pentru a dezvolta PDAC sau implantați cu tumori care semănau cu cele observate la pacienți.

Șoarecii au fost hrăniți fie cu o dietă normală, bogată în carbohidrați, fie cu o dietă keto și tratați cu o combinație standard de chimioterapie.

Oamenii de știință au descoperit că dieta keto singură nu a afectat creșterea tumorii. Dar a triplat timpul mediu de supraviețuire atunci când a fost combinată cu chimioterapie. În timp ce beneficiul terapeutic nu depindea de sistemul imunitar, doar șoarecii cu sisteme imunitare intacte au fost printre supraviețuitorii pe termen lung.

Dieta keto poate fi „toxică” pentru celulele canceroase

Rabinowitz și echipa sa au efectuat, de asemenea, studii pentru a explora efectele terapiei combinate asupra metabolismului tumorii.

„Știm că glucoza este un combustibil major pentru cancer, iar insulina este un hormon care promovează cancerul și că dieta ketogenică le scade pe ambele. Am descoperit în acest studiu că dieta scade nivelul de glucoză mai profund în tumoră decât în țesuturile sănătoase și că suprimă dramatic nivelurile de insulină”, a spus Rabinowitz.

Privând organismul de zahăr, dieta keto îl forțează pe acesta să descompună grăsimile pentru a genera molecule, cunoscute sub numele de corpi cetonici, care pot fi arse de celule pentru a genera energie. Principalul este 3-hidroxibutiratul.

„Din fericire, prea mult din acest combustibil poate fi toxic pentru cancer”

„Un lucru pe care l-am observat este că 3-hidroxibutiratul acționează ca un combustibil supraîncărcat care aruncă electroni în celule, iar celulele tumorale sunt conectate din alte motive pentru a fi foarte bune în preluarea acestui combustibil”, a spus Rabinowitz.

„Din fericire, prea mult din acest combustibil supraîncărcat poate fi toxic pentru cancer”, a adăugat profesorul.

Acest exces de electroni determină generarea de specii reactive de oxigen (ROS), molecule extrem de instabile care sunt generate și de chimioterapie. ROS ucide celulele canceroase prin deteriorarea ADN-ului, membranelor și a altor componente ale celulelor. Acest lucru, presupun cercetătorii, poate spori efectele antitumorale ale chimioterapiei.

„Cred că cel mai interesant lucru este că putem lua regimuri de chimioterapie despre care știm că sunt active, care oferă pacienților cea mai bună șansă, cel puțin la șoareci, și să le facem să funcționeze și mai bine prin alăturarea la o dietă keto”, a spus Rabinowitz.

„Sperăm că vom vedea aceleași tipuri de beneficii la oameni”, a încheiat Rabinowitz.

Noi cercetări arată că zincul ar putea trata răceala, însă există și o problemă

Alimentele de tip fast-food conțin chimicale care perturbă hormonii. De unde provine contaminarea?

O companie va începe să livreze o cască de 50.000 de dolari care îți poate citi gândurile

Un test de urină ar putea diagnostica din timp cancerul cerebral

Ce s-a întâmplat în „croaziera morții” care a recuperat cadavrele de pe epava Titanicului?
Câte încredere mai are lumea în planurile lui Vladimir Putin?
Turiștii români nu lasă bacșiș la hotel. Ce uită cel mai des în cameră?
Mai puțină carne în meniul summitului G7 din Germania