Home » Stiinta » Eliminarea unui aminoacid reprezintă o posibilă strategie împotriva cancerului pancreatic

Autor: Adrian Popovici 04.06.2020
Cisteina este un aminoacid esenţial pentru celulele canceroase care se formează în pancreas.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Columbia, Statele Unite ale Americii, au desfăşurat un studiu asupra celulelor canceroase din pancreas şi au adunat dovezi care conduc către concluzia că un compus folosit pentru litiaza renală, pietrele la rinichi, poate „bloca” un aminoacid important folosit de către celulele cancerului pancreatic, notează Medicalxpress.

Cancerul pancreatic este o boală letală unică, cu o rată medie de supravieţuire de doar şase luni după diagnostic. Avem nevoie disperată de noi tratamente”, explică dr. Kenneth P. Olive, profesor al Universităţii Columbia şi autor al studiului.

Studiile anterioare au arătat că celulele canceroase care apar în pancreas produc oxidanţi care pot să omoare celulele normale, dar şi că celulele canceroase supravieţuiesc acestor condiţii extreme cu ajutorul cisteinei, un aminoacid folosit pentru compuşii antioxidanţi.

„Deoarece tumorile pancreatice par să depindă de importul de cisteină pentru supravieţuirea lor, am emis ipoteza că ar putea fi posibilă încetinirea creşterii tumorii prin ţintirea selectivă a acestui aminoacid”, explică dr. Olive.

Cercetătorii şi-au testat teoria în laborator, unde au dezactivat genele care controlează producerea de cisteină în cazul unor soricei. Rezultatele obţinute arată dublarea timpului mediu de supravieţuire după diagnostic, dar şi oprirea creşterii tumorilor.

Rezultate similare au fost obţinute atunci când şoriceii au fost trataţi cu un compus experimental care descompune cisterina din sânge. Acest compus este dezvoltat de către oamenii de ştiinţă de la Universitatea Texas pentru tratarea cistinuriei, o maladie care face ca cantităţi mari de cisterină să se afle în urină. Un nivel scăzut al acestui aminoacid duce la un proces numit moarte celulară programată, ca urmare a distrugerii membranei de către oxidanţi.

„Ne-am putea imagina că toate celulele corpului uman au nevoie de fiecare aminoacid în egală măsură, dar din studiile anterioare ştiam că majoritatea celulelor normale nu au nevoie decât de niveluri foarte mici de cisteină. Obiectivul nostru este acela de a exploata această diferenţă între celulele normale şi celulele canceroase şi de a dezvolta un tratament care este toxic pentru cancer şi blând pe restul corpului”, explică dr. Olive.

Studiul Cysteine depletion induces pancreatic tumor ferroptosis in mice a  fost publicat în Science.

Descoperire revoluţionară cu ajutorul şoarecilor. Cancerul pancreatic mortal a fost tratat de o echipă de cercetători israelieni cu un tratament de 14 zile