Home » Știință » Un nou spray nazal tratează infecția cu varianta Delta la șoareci, având rezultate cu spectru larg

Publicat: 10.04.2022

Cercetătorii au arătat că un nou compus livrat într-un spray nazal previne și tratează cu eficiență infecția cu varianta Delta a virusului COVID-19 în cadrul șoarecilor.

Cercetătorii de la UBC, Université de Sherbrooke și Cornell University cred că acesta este primul tratament de acest fel dovedit a fi eficient împotriva tuturor variantelor COVID-19 de îngrijorare raportate până în prezent, inclusiv alfa, beta, gamma și delta, scrie Science Daily.

Publicată astăzi în Nature, cercetarea deschide ușa dezvoltării unui spray terapeutic pentru oameni.

Spray-ul nazal ar putea preveni infecția cu varianta Delta, dar și cu alte tulpini

Tulpinile îngrijorătoare, inclusiv variantele recente Omicron, au redus eficacitatea vaccinului, dar autorul principal, Dr. François Jean, profesor asociat la departamentul de microbiologie și imunologie UBC, spune că rezultatele timpurii, încă nepublicate ale echipei sale, arată că N-0385 este, de asemenea, eficient în blocarea infecțiilor cu varianta Omicron în celulele pulmonare umane.

„Rezultatele noastre nepublicate reprezintă constatări încurajatoare cu propagarea rapidă actuală a Omicron BA.2 în întreaga lume”, spune el.

„Din păcate, cu un alt val al unei variante Omicron care lovește Marea Britanie, Europa și China și cu cunoștințele noastre despre modul în care apar aceste valuri, asta poate fi ceea ce vom vedea în Canada în viitorul apropiat”, spune dr. Jean.

„Odată aprobat, acest compus ar putea fi utilizat în combinație cu medicamentele deja disponibile care inhibă multiplicarea virusului, pentru a oferi o apărare mai puternică împotriva variantelor de îngrijorare ale COVID-19”, spune profesorul François Jean, care este și fondator al laboratorului FINDER, de nivel 3, unde au fost făcute cercetările.

Compusul nu provoacă daune

Compusul special conceput, numit N-0385, blochează activitatea unei anumite enzime umane, folosită de virus pentru a infecta o celulă gazdă. Mica moleculă a fost dezvoltată de dr. Richard Leduc, Éric Marsault, Pierre-Luc Boudreault și echipa lor de la Université de Sherbrooke.

Cercetătorii UBC au testat patru variante, inclusiv infecția cu varianta Delta, în celulele pulmonare umane și organoide, culturi de țesuturi care pot imita organul din care sunt prelevate, și au descoperit că N-0385 inhibă infecția, fără nicio dovadă de toxicitate.

„Compusul este unic deoarece blochează intrarea la suprafața celulei, fără a fi nevoie să pătrundă în celulă, ceea ce îl împiedică să provoace daune celulare detectabile. De asemenea, este foarte puternic, deoarece are nevoie doar de o cantitate mică pentru a funcționa foarte eficient”, spune coautorul dr. Andrea Olmstead, cercetător asociat în departamentul de microbiologie și imunologie.

Compusul care tratează infecția cu varianta Delta și alte probleme asociate acesteia

Într-un preprint, cercetătorii de la Cornell University conduși de profesorul asociat Hector Aguilar-Carreno au arătat că șoarecii modificați genetic s-au infectat cu virusul care provoacă COVID-19 și au primit o doză zilnică de compus într-un spray nazal timp de patru zile. Toți cei zece șoareci tratați au supraviețuit infecției, în comparație cu doar 20% dintre șoarecii netratați.

În lucrarea recent publicată, N-0385 a fost testat pentru infecția cu varianta Delta și s-a constatat nu numai că ajută la prevenirea COVID-19, ci și la tratamentul la 12 ore după infecție, la problemele cu pierderea de greutate legate de infecție și la scăderea nivelurilor de virus din plămânii șoarecilor, în comparație cu martorii.

Enzima pe care o vizează N-0385 este prezentă în celulele nazale, unde virusul tinde să intre, făcând ca spray-ul nazal să fie cel mai practic și eficient mod de a administra compusul. În plus, nu au fost găsite mutații legate de virusul care provoacă COVID-19 în mecanismul acestei enzime până în prezent, așa cum s-a întâmplat cu alte enzime și variante de COVID-19, făcându-l o țintă utilă pentru apărarea împotriva viitoarelor tulpini ale virusului, spune dr. Jean.

Un tratament pentru toate virusurile gripale

Compusul are potențialul de a fi utilizat ca tratament cu spectru larg împotriva altor virusuri care folosesc același mecanism, spune dr. Jean, inclusiv virusuri gripale, cum ar fi gripa A, H1N1 și gripa C.

„Chiar dacă nu știi cu ce ai fost infectat în timpul sezonului gripei, ți-ar putea fi prescris un spray nazal pentru a trata coronavirusurile și gripa”, explică profesorul.

Cu toate acestea, spray-ul ar trebui utilizat în combinație cu alte medicamente deja existente pe piață, spune el, deoarece compusul este un inhibitor de intrare, blocând intrarea virusului în celule, în timp ce alte medicamente reduc înmulțirea acestuia.

„Imaginea de ansamblu este că există mai mulți pași în ciclul de viață al unui virus. Primul pas este intrarea într-o celulă pentru a transmite material genetic, apoi acesta continuă să se reproducă. De aceea este nevoie de ambele medicamente: N-0385 ar putea bloca cea mai mare parte a pătrunderii virusului, lăsând mai puțină muncă pentru medicamentul care oprească multiplicarea”, spune dr. Jean.

Echipele de proiect lucrează cu o companie privată numită Ebvia pentru a asigura finanțare pentru studiile clinice. Căile viitoare de cercetare la UBC și Université de Sherbrooke includ optimizarea N-0385 atunci când este utilizat în combinație cu medicamentele aprobate recent pentru tratarea COVID-19.

Vești proaste! Consumul moderat de alcool nu este benefic pentru inimă

Antidepresivele ar putea fi periculoase. De ce se tem experții?

Alopecia severă (căderea părului) ar putea fi tratată cu un medicament comun pentru artrită

Ar putea vocea să dezvăluie indicii despre sănătatea inimii tale?

Substanțele toxice din microplastice pot fi absorbite prin piele, arată un studiu