Home » Știință » Extratereștrii ar putea trăi în jurul stelelor pitice albe din Calea Lactee, susține un fizician

Publicat: 07.06.2022

Până în prezent, nimeni nu a găsit dovezi ale existenței unor civilizații extraterestre inteligente. Dar dacă aceștia există, acestea s-ar putea ascunde în sferele Dyson care se învârt în jurul unor stele asemănătoare Soarelui, numite pitice albe, împrăștiate în toată Calea Lactee, susține o nouă lucrare.

Acolo ar trebui să ne concentrăm căutarea extratereștrilor, a declarat pentru Live Science co-autorul studiului, Ben Zuckerman, profesor de fizică și astronomie la Universitatea din California Los Angeles. Pe baza a ceea ce descoperă această căutare, astronomii ar putea estima câte civilizații avansate se ascund în galaxie, a spus el.

Orice civilizație avansată are nevoie de energie. Într-adevăr, aproape toată energia umană provine din combustibilii fosili, deoarece nu dispunem de priceperea tehnologică necesară pentru a ne baza pe cel mai mare generator de energie din sistemul solar: Soarele.

Aceasta este motivația din spatele sferelor Dyson, numite astfel după celebrul fizician Freeman Dyson, care a dezvoltat ideea în 1960. Dacă o civilizație avansată dorește cu adevărat să exploateze producția impresionantă de energie a stelei sale natale, trebuie să construiască megastructuri pentru a o capta, blocând cel puțin o parte din lumina stelei și transformând această energie în alte lucruri utile.

9 milioane de potențiale civilizații ar putea construi sfere în Calea Lactee

Propunerea inițială a lui Dyson de a crea o sferă solidă (cu o acoperire solară de 100%) nu funcționează din cauza problemelor de stabilitate, deoarece ar fi imposibil să se mențină steaua în centru, iar întreaga sferă s-ar dezintegra din cauza tensiunilor extreme ale mareelor și ale rotației. Chiar și așa, este ușor de imaginat o specie avansată care construiește inele sau roiuri de structuri gigantice acoperite cu panouri solare pentru a realiza acest lucru.

Dar, indiferent cât de avansată este o specie și câte obiecte asemănătoare sferei Dyson construiește, va trebui să se confrunte cu faptul că fiecare stea are o durată de viață limitată. Dacă o civilizație a apărut în jurul unei stele tipice asemănătoare Soarelui, atunci într-o zi acea stea se va transforma într-o gigantă roșie și va lăsa în urmă o pitică albă rece. Acest proces va prăji, la rândul său, planetele interioare ale sistemului său solar și, pe măsură ce pitica albă se va răci, le va îngheța pe cele exterioare.

Așadar, rămânerea pe suprafața unei planete nu este o opțiune viabilă pe termen lung. Asta înseamnă că extratereștrii ar putea fie să părăsească planeta, găsind un nou sistem, fie să construiască o serie de habitate care să recolteze radiațiile de la pitica albă rămasă.

Câte civilizații avansate ar putea exista în galaxie?

Potrivit unei noi lucrări scrise de Zuckerman, pare puțin probabil ca o civilizație extraterestră să aleagă să se chinuie să călătorească spre o nouă stea doar pentru a construi o sferă Dyson. Astfel, ei vor construi aceste megastructuri doar în jurul stelelor lor natale, care se vor transforma în cele din urmă în pitice albe.

Acest lucru le permite oamenilor de știință să facă o legătură directă între durata de viață stelară și prevalența sferelor Dyson. Așadar, a gândit Zuckerman, dacă astronomii caută sfere Dyson în jurul piticilor albe și nu găsesc nimic, acest lucru poate ajuta la estimarea numărului de civilizații avansate care ar putea exista în galaxie.

Astronomii au măsurat doar o mică parte din toate piticele albe din galaxie. Dar dacă destui extratereștri au decis să construiască sfere Dyson în jurul caselor lor, atunci ar trebui să vedem cel puțin o sferă Dyson în studiile noastre.

Desigur, ar putea exista extratereștri care să decidă să nu construiască sfere Dyson sau extratereștri care construiesc sfere în jurul altor tipuri de stele, dar Zuckerman susține că, pe parcursul vârstei Căii Lactee, cel mai probabil, un  rezultat al civilizațiilor avansate este construirea unei sfere Dyson în jurul piticelor albe și, prin urmare, ar trebui să ne concentrăm căutările în această direcție.

„Semnalul sferei Dyson, foarte slab în comparație cu steaua în jurul căreia orbitează”

„Dacă există sfere Dyson, acestea vor fi probabil greu de găsit, deoarece există atât de multe stele care trebuie căutate”, a precizat Zuckerman pentru Live Science. „Semnalul sferei Dyson va fi probabil foarte slab în comparație cu steaua în jurul căreia orbitează”.

Prezența unei sfere Dyson (sau a unui inel sau roi) în jurul unei pitice albe va avea două efecte. Dacă este suficient de mare sau suficient de aproape de stea, va bloca lumina care ajunge pe Pământ, la fel cum fac exoplanetele în tranzit. Dar astfel de sfere Dyson ar putea adăuga, de asemenea, un semnal de radiație infraroșie. Megastructurile vor absorbi radiația de la pitica albă și vor converti acea energie. Deoarece nicio conversie nu este 100% eficientă, acest proces va lăsa în urmă o anumită cantitate de căldură reziduală care va scăpa sub formă de lumină infraroșie.

În mod surprinzător, am găsit deja multe pitice albe cu emisie în exces în infraroșu, dar acest lucru se datorează prafului din acele sisteme, nu megastructurilor, potrivit studiului.

Nicio dovadă a existenței unor sfere Dyson

Sondajele existente ale piticilor albi nu au găsit nicio dovadă a existenței unor sfere Dyson. Având în vedere numărul total de pitice albe pe care ne așteptăm să le populeze Calea Lactee, Zuckerman estimează că nu mai mult de 3% dintre planetele locuibile din jurul stelelor asemănătoare Soarelui dau naștere unei civilizații care alege să construiască o sferă Dyson în jurul piticului alb rezultat.

Cu toate acestea, există atât de multe planete în jurul stelelor asemănătoare Soarelui încât acest calcul oferă doar o limită superioară de 9 milioane de potențiale civilizații care ar putea construi sfere de pitice albe în Calea Lactee, au concluzionat cercetătorii.

În cele din urmă, însă, nimeni nu știe câte civilizații avansate ar putea trăi în Calea Lactee, dacă există vreuna, a declarat Zuckerman.

„Unii astronomi, inclusiv eu, cred că viața tehnologică ar putea fi un eveniment foarte rar”, a spus Zuckerman. „Într-adevăr, s-ar putea chiar să posedăm cea mai avansată tehnologie din galaxia noastră Calea Lactee. Dar nimeni nu știe, așa că merită să căutăm dovezi”.

Microbii de pe fundul mărilor pământene ne-ar putea ajuta să găsim extratereștri

De ce extratereștrii nu au vizitat, din câte știm, niciodată Pământul? Oamenii de știință au un răspuns îngrijorător

Cât mai avem de așteptat până când vom putea interacționa cu extratereștri?

Un astrofizician spune că este posibil să fi observat deja găuri de vierme făcute de extratereștri