Home » Știință » Surprize, surprize pe Planeta Roșie. Apa de pe Marte sfidează așteptările cercetătorilor

Credit foto: NASA/JPL-Caltech
Publicat: 14.08.2022

O nouă analiză a datelor seismice colectate de misiunea Mars InSight de la NASA a dezvăluit câteva surprize.

Prima surpriză? Cercetătorii au descoperit că primii 300 de metri din subsuprafața de la locul amartizării, în apropiere de ecuatorul marțian, conțin foarte puțină gheață, sau chiar deloc.

„Am aflat că scoarța marțiană este slabă și poroasă. Sedimentele nu sunt bine cimentate, iar spațiile poroase nu conțin prea multă gheață”, a explicat geofizicianul Vashan Wright de la Instituția Scripps pentru Oceanografie din cadrul Universității din California, San Diego. Wright și cei trei colegi ai săi și-au publicat analiza în jurnalul Geophysical Research Letters.

Ce s-a întâmplat cu apa de pe Marte?

„Aceste descoperiri nu exclud posibilitatea unor mici particule de gheață. Întrebarea este cât de probabilă este formarea gheții în acea formă?”, a adăugat Wright.

A doua surpriză contrazice o teorie răspândită despre ce anume s-a întâmplat cu apa de pe Marte. Planeta Roșie ar fi găzduit oceane de apă la începuturile sale. Mulți experți suspectează că mare parte din apă a ajuns să facă parte din mineralele care alcătuiesc cimentul subteran.

„Dacă apa intră în contact cu rocile, avem de-a face cu un set complet nou de minerale, cum ar fi argila, astfel că apa nu este un lichid, ci face parte dintr-o structură minerală. Există ceva ciment, dar rocile nu sunt pline de ciment”, a explicat Michael Manga, de la Universitatea din California, Berkeley.

Temperaturi sub pragul înghețului la ecutatorul marțian

„Apa ar putea, de asemenea, să ajungă în minerale care nu acționează ca cimentul. Însă, subsuprafața necimentată înlătură o cale de a consemna viața sau activitatea biologică”, a mai precizat Wright. În esență, cimenturile țin laolaltă rocile și sedimentele, protejându-le de la eroziunea distructivă.

Lipsa cimentului sugerează un deficit de apă în primii 300 de metri sub locul în care sonda InSight a amartizat, în apropiere de ecuator. Temperaturile sub pragul înghețului de la ecutatorul marțian înseamnă că, de fapt, condițiile ar fi îndeajuns de reci pentru ca apa să înghețe (dacă ar exista acolo).

Numeroși cercetători planetari, inclusiv Manga, suspectează de ceva timp că subsuprafața marțiană ar putea fi plină de gheață. Suspiciunile lor s-au „topit”. Totuși, calote de gheață și apă înghețată în subteran rămân la polii marțieni, potrivit EurekAlert.

De ce vor cercetătorii să studieze subsuprafața lui Marte?

Nava InSight a ajuns la Elysium Planitia, o câmpie în apropiere de ecuatorul marțian, în 2018. Instrumentele sale includ un seismometru care măsoară vibrațiile cauzate de cutremurele de pe Marte și meteoriții care se prăbușesc pe suprafața sa.

Oamenii de știință pot adapta aceste informații în cadrul unor cunoștințe vaste despre suprafață, inclusiv imaginile cu peisajele marțiene și datele despre temperaturi. Datele de la suprafață sugerează că subsuprafața ar putea conține roci sedimentare și râuri de lavă.

Cercetătorii vor să studieze subsuprafața pentru că, dacă viața există pe Marte, acolo ar trebui să fie. Nu există apă lichidă la suprafață, iar viața din subsuprafață ar fi protejată de radiații. După o misiune de returnare a mostrelor, prioritatea NASA pentru următorul deceniu va fi conceptul Mars Life Explorer. Scopul va fi forarea până la doi metri în scoarța marțiană, la latitudini mari, pentru a căuta viața acolo unde gheața, rocile și atmosfera se reunesc.

NASA va trimite încă două elicoptere pe Marte pentru a aduce mostre pe Pământ