Home » Știință » Marte ar fi găzduit viață de mai multe ori de-a lungul a miliarde de ani. Ce au descoperit cercetătorii?

Publicat: 27.06.2022

Există viață pe Marte sau a existat vreodată? Este una dintre cele mai mari întrebări pe care le avem cu privire la vecinul nostru planetar. Acum, cercetările indică o anumită parte a Planetei Roșii care ar fi putut găzdui viața de mai multe ori de-a lungul a miliarde de ani.

Printr-un studiu amănunțit al imaginilor captate de Mars Reconnaissance Orbiter, oamenii de știință planetari au identificat sedimente care conțin argilă în toată partea de nord a Ladon Valles, în sudul bazinului Ladon și în zonele înalte din sud-vest, în jurul bazinului Ladon – toate acestea făcând parte din zona Margaritifer Terra, care a suferit numeroase cratere.

Argila indică prezența pe termen lung a apei, deoarece se formează în condiții de pH neutru, cu o evaporare minimă a apei.

Echipa crede că apa a curs aici de la aproximativ 3,8 miliarde de ani în urmă, până acum aproximativ 2,5 miliarde de ani, o mare parte din istoria marțiană.

Prezența apei pe Marte, crucială pentru viață

„În plus, sedimentele stratificate de culoare deschisă, care prezintă adâncimi relativ mici ale așternutului și conțin argile pe o distanță de 200 de kilometri, sunt dovezi că un lac a fost cel mai probabil prezent în zonă”, spune Catherine Weitz, cercetător la Planetary Science Institute din Arizona.

„Cadrul lacului cu energie scăzută și prezența argilelor susțin un mediu care ar fi fost favorabil vieții la acea vreme”.

Cercetătorii cred că argilele s-au format inițial în jurul terenului mai înalt de deasupra bazinului Ladon, înainte de a fi erodate de canale de apă și transportate în aval într-un lac din bazinul Ladon și din nordul Ladon Valles.

Potrivit echipei, cel mai recent flux de apă ar fi fost de-a lungul bazinului Ladon de sud-vest. Depozitele de aici se potrivesc cu o altă parte a planetei Marte, delta Eberswalde, chiar la sud de regiunea acoperită de acest studiu, scrie ScienceAlert.

Una dintre cele mai mari întrebări pe care le avem cu privire la Marte

Știm că există gheață pe Marte, dar căutarea apei lichide continuă. Acest ultim studiu susține ideea că apa curgătoare a fost cândva o parte extinsă a peisajului marțian – și este posibil să fi adus viața cu ea.

Cât de tranzitorie sau nu a fost prezența apei pe Marte este crucială pentru a ne da seama dacă viața ar fi putut fi susținută sau nu la un moment dat. Distribuția argilelor și a altor roci reperate de cercetători este în concordanță cu faptul că apa a rămas în zonă.

Mai mult, argilele sunt surse de nutrienți și stabilizatori pentru mediul din jurul lor. „Este posibil ca în această regiune să fi existat condiții de habitabilitate, cel puțin periodic, până relativ târziu în istoria planetei Marte”, scriu cercetătorii în lucrarea publicată în Icarus.

Roverul Perseverance a găsit gunoi pe Marte, care provine chiar de la NASA

Probleme pentru Ingenuity. Elicopterul își pierde simțul direcției, dar ar putea continua să zboare pe Marte

Cum ajung microplasticele din intestin spre alte organe?