Home » Știință » Telescopul Webb a detectat dioxid de carbon în atmosfera unei exoplanete

Telescopul Webb a detectat dioxid de carbon în atmosfera unei exoplanete

Credit foto: NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI)
Publicat: 26.08.2022

Telescopul Spațial James Webb de la NASA a surprins prima dovadă clară a dioxidului de carbon în atmosfera unei planete aflate în afara Sistemului Solar.

Observațiile cu un gigant gazos care orbitează o stea similară Soarelui, la 700 de ani-lumină depărtare de noi, oferă indicii despre compoziția și formarea planetei.

Descoperirea a fost acceptată pentru publicare în jurnalul Nature, fiind deocamdată disponibilă în arXiv. Totodată, Webb dovedește că, în viitor ar putea fi capabil să detecteze și să măsoare dioxidul de carbon în atmosferele mai subțiri ale planetelor stâncoase mai mici.

Webb a confirmat prezența dioxidului de carbon în atmosfera exoplanetei WASP-39 b

WASP-39 b este un gigant gazos cu o masă similară lui Saturn și un diametru de 1,3 ori mai mare decât cel al lui Jupiter. Temperatura pe această exoplanetă poate atinge 900 de grade Celsius. Spre deosebire de giganții gazoși mai reci din Sistemul Solar, WASP-39 b orbitează la mică distanță de steaua sa, finalizând un circuit în doar patru zile pământene. Descoperirea planetei, raportată în 2011, a fost făcută cu ajutorul observațiilor cu diminuarea subtilă și periodică a luminii de la steaua gazdă pe care o tranzitează.

Observațiile anterioare cu alte telescoape, inclusiv Hubble și Spitzer, au dezvăluit prezența vaporilor de apă, sodiului și a potasiului în atmosfera planetei. Sensibilitatea la infraroșu a lui Webb este, însă, de neegalat, iar acum telescopul a confirmat prezența dioxidului de carbon în atmosfera exoplanetei.

Primele dovezi clare ale dioxidului de carbon în atmosfera unei planete din afara Sistemului Solar

Cercetătorii au folosit instrumentul Near-Infrared Spectrograph (NIRSpec) al lui Webb pentru observațiile cu WASP-39b, iar datele au dezvăluit primele dovezi clare ale dioxidului de carbon în atmosfera unei planete din afara Sistemului Solar, potrivit unui anunț al NASA.

„Imediat cum au apărut datele pe ecranul meu, dioxidul de carbon mi-a atras atenția. A fost un moment special fiindcă am făcut un pas important în științele exoplanetelor”, a spus Zafar Rustamkulov, membru al echipei JWST Transiting Exoplanet Community Early Release Science.

Niciun alt observator nu a mai măsurat diferențe atât de subtile în luminozitatea unui număr atât de mare de culori individuale de-a lungul unei raze de 3 până la 5,5 micrometri în spectrul de transmisie al unei exoplanete. Accesul la această parte din spectru este crucial pentru măsurarea abundențelor de gaze precum apa și metan, precum și dioxidul de carbon, despre care se crede că există pe diverse tipuri de exoplanete.

„Moleculele de dioxid de carbon sunt rămășițe ale formării planetelor”

„Detectarea unor dovezi atât de clare pentru dioxidul de carbon pe WASP-39 b este un semn bun pentru observarea atmosferelor de pe planete mai mici, de mărime terestră”, a explicat Natalie Batalha, coordonatorul echipei de oameni de știință.

Înțelegerea compoziției atmosferei unei planete este importantă pentru că dezvăluie informații despre originea planetei și evoluția sa. „Moleculele de dioxid de carbon sunt rămășițe ale formării planetelor. Prin măsurarea dioxidului de carbon, noi putem stabili cât de mult material solid versus material gazos a fost folosit în formarea unui gigant gazos. În următorul deceniu, Telescopul Webb va efectua astfel de măsurători pentru o varietate de planete, oferind indicii despre cum se formează planetele și cât de unic este Sistemul Solar”, a precizat Mike Line, membru al echipei de cercetare.

Telescopul Spațial James Webb dezvăluie aurorele spectaculoase de pe Jupiter

Telescopul James Webb a descoperit o galaxie uimitoare la marginea Universului

O nouă imagine uimitoare realizată de Webb. Cum a surprins telescopul fascinanta galaxie Roată de Car?

Telescopul James Webb a demonstrat că poate detecta semne ale vieții în atmosferele exoplanetelor