Home » Știință » Lucrurile văzute de Telescopul Webb nu ar trebui să existe. Ce i-a nedumerit pe cercetători?

Foto: NASA/Gabriel Brammer
Publicat: 02.09.2022

În ultimele câteva săptămâni, ultra-puternicul Telescop Spațial James Webb (JWST) al NASA i-a adus omenirii câteva imagini fără precedent din cele mai îndepărtate zone ale universului. Și, deloc surprinzător, unele dintre lucrurile văzute de Telescopul Webb au adus mai multe întrebări decât răspunsuri.

Pentru multă vreme, de exemplu, oamenii de știință au crezut că cele mai vechi galaxii ale universului sunt sisteme mici, ușor haotice și deformate.

Dar lucrurile văzute de Telescopul Webb au dezvăluit că acele galaxii sunt șocant de masive, ca să nu mai vorbim de echilibrate și bine formate, o constatare care provoacă și probabil va rescrie cunoștințele actuale despre originile universului.

„Modelele pur și simplu nu prezic acest lucru. Cum este posibil acest lucru într-un univers atât de timpuriu? Cum de s-au format atât de multe stele într-un timp atât de scurt?”, se întreabă Garth Illingworth, astronom la University of California at Santa Cruz, din SUA, citat de Futurism.

Lucrurile văzute de Telescopul Webb contrazic descoperirile lui Hubble

După cum explică publicația WaPo, imaginile mai vechi ale universului (așa cum au fost capturate de telescopul spațial Hubble, recent detronat) au confirmat aparent credința larg răspândită că galaxiile timpurii erau locuri haotice, întâmplătoare. JWST, totuși, pare să arate că acele constatări erau o iluzie bazată pe capacitățile limitate ale lui Hubble.

„Am crezut că universul timpuriu era un loc haotic în care existau tot felul de aglomerări de formări de stele și toate lucrurile erau un amestec”, a declarat Dan Coe, de la Space Telescope Science Institute, adăugând apoi că, înainte ca JWST să fie lansat pe orbită, din imaginile lui Hubble „lipseau toate stelele mai reci și mai vechi. Într-adevăr, le vedeam doar pe cele tinere și fierbinți”.

O mașină a timpului?

Deși aceste descoperiri au luat prin surprindere comunitatea științifică, ele nu sunt deloc un motiv de alarmă. Progresele tehnologice majore, în astronomie și nu numai, au o istorie lungă de a duce la perioade de descoperire științifică la scară largă.

În acest moment, se simte într-adevăr că ne aflăm într-unul dintre acele momente de cotitură, iar descoperirile făcute recent ar putea pune bazele descoperirilor viitoare, chiar dacă ar putea dura câteva decenii.

Iar descoperirile ca acestea înseamnă că JWST face exact ceea ce își doresc oamenii de știință: dezvăluie lucruri noi și interesante despre universul nostru uluitor de expansiv, răspunzând la întrebări vechi și aducând altele noi pe parcurs.

Cel mai nou supercomputer al Australiei a dezvăluit rămășițele uimitoare de la o supernovă

Marte continuă să uimească. Planeta Roșie are o mică „ureche” pe suprafața sa

Zilele Pământului devin în mod misterios din ce în ce mai lungi, spun oamenii de știință

Noi indicii despre Planeta 9. Există cu adevărat?