Home » Știință » Impactul DART cu asteroidul Dimorphos, surprins de un mic satelit italian. Ce s-a văzut?

Publicat: 29.09.2022

În urmă cu doar câteva zile, omenirea a reușit să facă ceva de-a dreptul uimitor, la 11 milioane de kilometri departe de Pământ.

După ani întregi de cercetări, misiunea DART (Double Asteroid Redirection Test) de la NASA a lovit din plin asteroidul Dimorphos care orbitează un asteroid mai mare numit Didymos, acestea fiind prima încercare din istorie a omenirii de a schimba traiectoria unui obiect cosmic.

Imaginile cu asteroidul dinainte de impact au fost fără precedent, însă coliziunea a fost surprinsă și de un alt observator din spațiul cosmic.

Ce arată imaginile surprinse de satelitul LICIAcube?

Pentru a monitoriza impactul și efectele asupra Dimorphos, DART a transportat un mic satelit de la Agenția Spațială Italiană (ASI), numit Light Italian CubeSat for Imaging of Asteroids (LICIAcube), echipat cu două camere optice, LEIA și LUKE. Înainte de impact, satelitul a fost lansat în spațiul din jur, astfel fiind capabil să surprindă evenimentul cosmic în toată splendoarea sa.

În imaginile date publicității de NASA și ASI, obiectul strălucitor și mare este asteroidul Didymos. În apropiere se pot vedea norii de material creați de Dimorphos în urma impactului cu nava spațială DART. Imaginile ar trebui să dezvăluie cât de mult a fost distrus asteroidul, precum și informații despre compoziția sa.

Ce scop are misiunea DART?

Aceste informații vor ajuta cercetătorii să dezvolte viitoarele misiuni de redirecționare a asteroizilor, astfel perfecționând tehnologia de apărare planetară.

„Acum știința poate începe”, a declarat Katarina Miljkovic, om de știință planetară de la Universitatea Curtin din Australia, citată de Science Alert.

Misiunea DART a fost concepută pentru a testa abilitatea omenirii de a redirecționa un asteroid potențial periculos care s-ar îndrepta direct spre planeta noastră. Un astfel de scenariu s-a dovedit catastrofal în trecut pentru foștii locuitorii ai Pământului.

Cum poate deveni omenirea o specie capabilă de apărare planetară?

În viitor, omenirea ar putea deveni o specie capabilă de apărare planetară, însă pentru asta trebuie să îndeplinim două condiții principale.

„În primul rând, pentru a fi capabil să previi impactul cu un asteroid, trebuie să știi unde se află asteroizii. Noi știm unde sunt asteroizii suficient de mari, la fel ca asteroidul care a ucis dinozaurii. Așadar, este foarte important să facem două lucruri. Trebuie să avem tehnologie cum este DART astfel încât să prevenim un impact, dar trebuie, de asemenea, să încercăm să găsim acești asteroizi astfel încât să înțelegem care este, de fapt, pericolul”, a declarat Terik Daly, om de știință planetară și director adjunct în cadrul echipei DART, într-un interviu exclusiv pentru DESCOPERĂ.ro.

Cum s-a văzut impactul DART de pe Pământ? Imaginile uimitoare surprinse de telescoape

INTERVIU EXCLUSIV – DESCOPERĂ.ro a vorbit cu NASA despre DART, misiunea de apărare planetară

Succes fără precedent pentru apărarea planetară! Momentul în care DART lovește asteroidul Dimorphos

DART, prima misiune de apărare planetară din lume. Tot ce trebuie să știi!