Home » Știință » O proteină din sânge poate reduce leziunile cerebrale după un accident vascular cerebral

Publicat: 15.11.2022

În fiecare an, aproximativ 12 milioane de persoane din întreaga lume suferă de un accident vascular cerebral (AVC). Un accident vascular cerebral apare brusc și este cauzat fie de un cheag de sânge, fie de o hemoragie cerebrală.

Profesorul Sandip Kanse, care efectuează cercetări asupra unei proteine numite FSAP la Institutul de Studii Medicale de Bază din cadrul Universității din Oslo, spune că, cei care supraviețuiesc unui AVC, suferă adesea leziuni cerebrale care le schimbă viața, potrivit MedicalXpress.

„Pe lângă costul în suferință umană, îngrijirea acestor pacienți este foarte costisitoare pentru sistemele de sănătate. Prin urmare, este important să găsim tratamente care să poată fi aplicate imediat după un accident vascular cerebral. Pentru fiecare minut pierdut, o parte mai mare din creier este afectată”, spune profesorul Sandip Kanse.

Oamenii de știință descoperiseră deja că, după un AVC, cantitatea avută de o proteină din sânge crește

Unii oameni au o mutație genetică care îi face să aibă mai puțină proteină FSAP, iar acest lucru îi expune la un risc mai mare de a suferi un accident vascular cerebral.

„Prin urmare, în teorie, FSAP este benefic pentru pacienții cu accident vascular cerebral. Așadar, am vrut să investigăm dacă FSAP ar putea fi folosit ca tratament pentru accidentul vascular cerebral”, spune Kanse.

Șoarecii tratați cu o proteină din sânge după un AVC au suferit mai puține leziuni cerebrale

Kanse și echipa sa au efectuat experimente pe șoareci prin care au eliminat gena responsabilă de producerea FSAP de la unii dintre aceștia. Apoi, șoarecilor li s-a provocat un AVC.

Șoarecii cărora le-a fost îndepărtată gena FSAP au suferit mai multe leziuni cerebrale decât șoarecii normali. Acest lucru arată că gena FSAP este importantă pentru protejarea creierului. Am testat apoi ce s-ar întâmpla dacă am trata șoarecii cu proteina FSAP după un accident vascular cerebral. Rezultatele noastre arată că starea lor s-a îmbunătățit dramatic”, explică Kanse.

Tratament simultan cu TPA și FSAP

Următorul pas a fost acela de a administra șoarecilor FSAP împreună cu medicamentul standard TPA. Cercetătorii au vrut să afle dacă FSAP ar putea spori efectul tratamentului cu TPA.

Rezultatele au fost promițătoare și arată că tratamentul care combină TPA și FSAP a avut un efect mai bun decât TPA singur.

Tratamentul actual TPA funcționează doar la o treime dintre pacienții cu AVC

TPA are mai multe neajunsuri, poate dizolva cheagurile de sânge din creier, dar funcționează doar la o treime dintre pacienți. De asemenea, TPA trebuie administrat în termen de 4-5 ore de la AVC. După această limită de timp, specialiștii spu că poate provoca leziuni la nivelul creierului. La 10% dintre pacienți, TPA provoacă hemoragii grave în creier.

„Cu alte cuvinte, doar 30% dintre pacienții cu accident vascular cerebral se simt mai bine atunci când li se administrează TPA. . Prin urmare, este necesar să se găsească modalități alternative de tratare a accidentelor vasculare cerebrale”, spune profesorul Kanse.

Grupa sanguină influențează riscul de AVC timpuriu, au descoperit cercetătorii

4 români mor în fiecare oră din cauza AVC. România, cea mai mare mortalitate din Europa

Tu știi care e vârsta reală a creierului tău? Iată cum poți afla!

Detectarea bolii Alzheimer, acum mai simplă cu un nou test de sânge