Home » Știință » Un dispozitiv minuscul reproduce interfața dintre țesutul uterin și celulele placentei la începutul sarcinii

Sursa foto: Human Organ and Disease Model Technologies (hDMT)/EurekAlert
Publicat: 28.11.2022

Oamenii de știință au conceput un dispozitiv minuscul, pe care l-au numit „un organ pe un cip”, care reproduce începutul unei sarcini, atunci când embrionul se implantează în mucoasa uterină.

Noua tehnologie a fost descrisă în detaliu într-un raport publicat în 2022 în revista Nature Communications.

Micul dispozitiv este făcut dintr-un cauciuc de silicon transparent, același material folosit în crearea anumitor lentile de contact. Acesta are două camere: una care ține celulele placentei și cealaltă pentru vasele de sânge 3D minuscule, conform Live Science.

Cum a fost folosit dispozitivul pentru înțelegerea funcționării celulelor umane?

Între cele două camere se află o barieră care imită țesutul uterin ce s-ar afla sub un embrion implantat în uter.

În experimente, echipa a folosit dispozitivul ca să observe cum trofoblastul – celula care ajută embrionul să se atașeze de uter și care face parte din placentă mai târziu – migrează către vasele de sânge uterine, înainte de implantarea embrionului.

Celulele care căptușesc vasele de sânge ajută, de fapt, trofoblastul  în călătoria sa spre schimbul de gene și secretă diverse proteine. Cu ajutorul noului sistem, cercetătorii au putut observa acest proces.

„Sistemul nostru de implantare pe cip a fost modelat în studiu de interacțiunile dintre mamă și țesutul placentei în care se află copilul”, a spus unul dintre autorii studiului, dr. Monica Maingi, profesor asociat de obstetrică și ginecologie și director al secției de endocrinologie reproductivă și infertilitate la Spitalul Universității din Pennsylvania, SUA.

Rolul fiecărei celule din corp a fost bine determinat în urma experimentului

Dr. Maingi a explicat că scopul cercetării a fost acela de a descoperi rolul fiecărui tip de celulă umană în raport cu modul în care lucrează corpul în timpul incipient al unei sarcini.

„Motivul pentru care am abordat această chestiune a fost pentru că oamenii sunt unici în ce privește modul în care se atașează placenta de mamă și în interfața dintre celulele materne și cele placentare. Acum, după ce am demonstrat relevanța acestui sistem, putem să ne uităm la tipurile individuale de celule și să înțelegem mult mai bine ce face fiecare tip de celulă în parte”, a spus dr. Maingi pentru Penn Medicine News.

Printre celebrităţi a apărut o modă stranie de a-şi mânca placenta după ce au născut. Experţii avertizează că această practică este periculoasă