Home » Știință » China susține că a dezvoltat motorul pe kerosen care poate propulsa avioane la Mach 9

Publicat: 23.11.2022

Cercetătorii chinezi susțin că au creat, „în premieră mondială”, motorul cu undă de detonare hipersonică, tehnologie care poate propulsa un avion la Mach 9, adică de nouă ori peste viteza sunetului, folosind un combustibil de avioane ieftin.

Motorul a efectuat cu succes mai multe teste la sol în tunelul hipersonic JF-12 din Beijing, a relatat recent publicația South China Morning Post.

„Niciun alt rezultat pentru motoare cu detonare hipersonică ce au folosit kerosen de aviație nu a mai fost făcut public până acum”, au transmis oamenii de știință din China.

Cercetătorii au dat publicității informații tehnice despre motorul alimentat cu kerosen într-un raport publicat în revista Journal of Experiments in Fluid Mechanics. Testele au fost efectuate la începutul acestui an, potrivit presei locale.

Motorul generează propulsie prin intermediul mai multor explozii

Echipa care a desfășurat experimente cu motorul, care generează propulsie prin intermediul mai multor explozii, a fost coordonată de Liu Yunfeng, inginer la Institutul de Mecanică din cadrul Academiei Chineze de Științe.

În comparație cu alte motoare hipersonice, cum ar fi statoreactorul, un motor cu detonare poate funcționa mai eficient și cu mai multă forță.

O succesiune de explozii este declanșată de o undă de detonare. Aceste explozii apar aproape instant și eliberează mai multă energie decât combustia tradițională cu aceeași cantitate de combustibil, în special la viteze de peste Mach 8, adică de opt ori peste viteza sunetului.

Motoarele cu detonare, dezvoltate de cercetătorii din toată lumea

Motoarele cu detonare au fost dezvoltate de oamenii de știință din toată lumea. Totuși, acestea folosesc de regulă hidrogen drept combustibil, care este scump și exploziv.

Combustibilul de avioane, cunoscut drept RP-3, găsit frecvent în aeroporturile din China, alimentează motorul lui Yunfeng. Având în vedere densitatea de înaltă energie și simplitatea depozitării și a transportului, „kerosenul de aviație este combustibilul ales pentru toate motoarele cu reacție”, a explicat Yunfeng.

Deși utilizarea de combustibil pentru avioane pentru a propulsa un zbor hipersonic este un concept vechi și frecvent întâlnit, „nu este ușor de detonat”, a mai subliniat Yunfeng.

Fiecare milimetru contează pentru zborul hipersonic

Oamenii de știință au întâmpinat dificultăți pentru că, de fapt, kerosenul este greu de aprins în aerul fierbinte și aflat în mișcare. Potrivit simulărilor computerizate, un motor alimentat cu kerosen ar necesita o cameră de detonare de 10 ori mai mare decât un motor pe hidrogen.

Lungimea adițională ar fi impracticabilă pentru majoritatea aeronavelor hipersonice având în vedere că fiecare milimetru contează, scrie Interesting Engineering.

Însă, cercetătorii chinezi au descoperit că o modificare simplă ar putea permite arderea kerosenului și, în același timp, păstrarea unei camere compacte.

Este tehnologia hipersonică posibilă în sectorul civil?

Rachetele hipersonice DF-17 și YJ-21 dezvoltate de China pot lovi o structură sau un vas în mișcare, evitând în același timp majoritatea sistemelor de apărare aeriană.

Prin dezvoltarea unei flote de avioane care pot transporta pasageri oriunde în lume în doar câteva ore, Guvernul Chinei speră să descopere utilizări pentru tehnologia hipersonică în sectorul civil.

O aeronavă hipersonică trebuie să fie capabilă să efectueze zboruri regulate pe distanțe lungi, în condiții dificile. Cu toate acestea, inginerii și oamenii de știință care lucrează la tehnologie spun că prețurile crescute de operare și construcție continuă să reprezinte o problemă semnificativă.

Cercetătorii au aflat care este viteza sunetului pe Marte. Ascultă AICI sunetele de pe Planeta Roșie!

A fost atinsă cea mai mare viteză de rotaţie în vid: 60 de milioane de rotaţii pe minut