Home » Știință » Meteoriții și razele gamma ar fi contribuit la apariția vieții pe Pământ

Meteoriții și razele gamma ar fi contribuit la apariția vieții pe Pământ

Publicat: 13.12.2022

Chiar dacă imaginile detaliate ale galaxiilor îndepărtate realizate de Telescopul Spațial James Webb ne arată mai mult din marele Univers, oamenii de știință încă nu sunt de acord cu privire la modul în care viața a început aici, pe Pământ.

Una dintre ipoteze este că meteoriții au adus aminoacizi – elementele constitutive ale vieții – pe planeta noastră.

Acum, cercetătorii care raportează în ACS Central Science au demonstrat experimental că aminoacizii s-ar fi putut forma în acești meteoriți timpurii în urma unor reacții determinate de razele gamma produse în interiorul rocilor spațiale.

Încă de când Pământul era o planetă sterilă nou formată, meteoriții au trecut prin atmosferă cu viteze mari spre suprafața sa.

Oamenii de știință încă nu știu exact cum a început viața pe Pământ

Dacă resturile spațiale inițiale ar fi inclus condrite carbonate – o clasă de meteoriți ai căror membri conțin cantități semnificative de apă și molecule mici, cum ar fi aminoacizii – atunci ar fi putut contribui la evoluția vieții pe Pământ.

Cu toate acestea, sursa aminoacizilor din meteoriți a fost greu de identificat. În experimentele anterioare de laborator, Yoko Kebukawa și colegii săi au arătat că reacțiile dintre molecule simple, cum ar fi amoniacul și formaldehida, pot sintetiza aminoacizi și alte macromolecule, dar este nevoie de apă lichidă și căldură.

Elementele radioactive, cum ar fi aluminiul-26 (26Al) – despre care se știe că a existat în condritele carbonatice timpurii – eliberează raze gamma, o formă de radiație de înaltă energie, atunci când se dezintegrează.

Acest proces ar fi putut furniza căldura necesară pentru a produce biomolecule. Astfel, Kebukawa și o nouă echipă au vrut să vadă dacă radiațiile ar fi putut contribui la formarea aminoacizilor în meteoriții timpurii.

Reacțiile catalizate de razele gamma pot produce aminoacizi

Cercetătorii au dizolvat formaldehidă și amoniac în apă, au sigilat soluția în tuburi de sticlă și apoi au iradiat tuburile cu raze gamma de înaltă energie produse de dezintegrarea cobaltului-60, scrie EurekAlert.

Aceștia au constatat că producția de α-aminoacizi, cum ar fi alanina, glicina, acidul aminobutiric și acidul glutamic, și de aminoacizi, cum ar fi alanina și acidul aminoizobutiric, a crescut în soluțiile iradiate, pe măsură ce doza totală de raze gamma a crescut.

Pe baza acestor rezultate și a dozei de raze gamma așteptate de la dezintegrarea 26Al în meteoriți, cercetătorii au estimat că ar fi fost nevoie de 1.000 până la 100.000 de ani pentru a produce cantitatea de alanină și β-alanină găsită în meteoritul Murchison, care a căzut în Australia în 1969.

Acest studiu oferă dovezi că reacțiile catalizate de razele gamma pot produce aminoacizi, contribuind, probabil, la originea vieții pe Pământ, spun cercetătorii.

Cea mai frumoasă fotografie cu Pământul a fost făcută în urmă cu 50 de ani

De unde provine oxigenul care face posibilă existența vieții pe Pământ?

O strălucire misterioasă din Univers este îndreptată direct spre Pământ