Home » Știință » Legile fizicii nu există cu adevărat, susține un cercetător

Legile fizicii nu există cu adevărat, susține un cercetător

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 14.12.2022

Mulți fizicieni trăiesc cu impresia că un set de legi stricte și imutabile guvernează Universul, însă nu toți sunt convinși de asta.

„Ceea ce numim adesea legile fizicii sunt, de fapt, doar teorii matematice constante care pare să se potrivească cu anumite aspecte ale naturii”, a scris fizicianul Sankar Das Sarma într-un editorial pentru revista New Scientist.

Legile fizicii sunt menite să descrie realitatea noastră colectivă, chiar dacă „acestea evoluează pe măsură ce cunoștințele noastre empirice despre Univers se îmbunătățesc”.

„Uite care-i treaba. În ciuda faptului că mulți oameni de știință cred că rolul lor este de a descoperi aceste legi absolute, eu pur și simplu nu cred că există”, a scris fizicianul.

Fizicianul s-a întrebat cum de pot fi oamenii atât de aroganți

Înainte de încercările revoluționare – și în cele din urmă neterminate – ale lui Albert Einstein de a crea Teoria Întregului, precum și toate avansurile care au urmat de atunci în domenii precum mecanica cuantică, fizicianul argumentează că o astfel de sugestie nu ar fi părut excentrică.

Într-adevăr, Sarma recunoaște eforturile „uimitoare” ale oamenilor „care pot înțelege unele aspecte ale Universului prin intermediul legilor fizicii”.

„Pe măsură ce descoperim tot mai multe despre nature, putem perfecționa înțelegerea noastră, dar totul este la nesfârșit. La fel ca atunci când îndepărtezi straturile unei cepe infinite, cu cât decojim mai mult, cu atât vom avea mai mult de decojit”, a explicat fizicianul, citat de Futurism.

Făcând referire la conceptul de multivers, sau un număr infinit de universuri, Sarma s-a întrebat cum de pot avea oamenii o asemenea aroganță încât să-și imagineze că regulile care guvernează realitatea noastră ar putea fi aplicate în orice alt univers.

„Altceva ar trebui să înlocuiască mecanica cuantică”

Ajungând la un argument teoretic, Sarma a adăugat că, până și puși în fața unei teorii substanțiale precum cea a mecanicii cuantice, despre care spune că este mai degrabă „un set de reguli pe care îl folosim pentru a ne exprima propriile legi în loc să fie legea absolută în sine”, rămân prea multe întrebări fără răspuns și variabile pentru a putea spune că această așa-zisă teorie fundamentală este sacrosanctă.

„Este greu să ne imaginăm că, peste o mie de ani, fizicienii vor folosi mecanica cuantică drept descrierea fundamentală a naturii. Altceva ar trebui să înlocuiască mecanica cuantică până la acel moment, așa cum și mecanica cuantică a înlocuit mecanica newtoniană”, a adăugat Sarma.

Totuși, fizicianul nu a dorit să speculeze care va fi acea alternativă. Chiar și așa, nu există „niciun motiv anume pentru care descrierea noastră pentru modul în care Universul fizic pare să funcționeze trebuie să atingă un apogeu la începutul secolului XXI și să rămânem pentru totdeauna la mecanica cuantică”. „Acesta ar fi un gând cu adevărat deprimant!”, a concluzionat Sarma.

Fizicienii au deslușit un mister vechi de 50 de ani al fulgerelor