Home » Știință » De ce au prosperat psihopații de-a lungul istoriei evoluției omenirii?

De ce au prosperat psihopații de-a lungul istoriei evoluției omenirii?

Publicat: 19.02.2023

Atunci când începi să îi observi, psihopații par să fie peste tot. Acest lucru este adevărat mai ales pentru oamenii aflați în funcții influente. Conform estimărilor, până la 20% dintre directorii de companii „au niveluri relevante din punct de vedere clinic de tendințe psihopatice”, în ciuda faptului că doar 1% din populația generală este considerată psihopată.

Psihopații se caracterizează prin emoții superficiale, lipsa empatiei, imoralitate, comportament antisocial și, mai important, înșelăciune.

Din perspectivă evolutivă, psihopatia este derutantă. Aceasta pare să fie, așa cum spune biologii, „inadaptabilă” sau dezavantajoasă. Presupunând că există o componentă genetică a acestei familii de tulburări, ne-am aștepta ca aceasta să scadă.

Care sunt cei mai de succes oameni?

Încrederea și fiabilitatea sunt elemente relevante în evoluția socială a oamenilor. Din punct de vedere evolutiv, cei mai de succes oameni sunt cei care pot fi considerați demni de încredere.

Încrederea încurajează și mai mult cooperarea, ceea ce ne-a ajutat să dezvoltăm instrumente, să construim orașe și să ne răspândim în întreaga lume, chiar și în cele mai neospitaliere medii. Nicio altă specie nu a ajuns atât de departe, ceea ce face din cooperarea umană o minune a lumii naturale, potrivit Phys.org.

Totuși, odată ce grupurile noastre culturale deveneau prea mari pentru a cunoaște pe toată lumea în mod individual, trebuia să găsim modalități prin care să ne asigurăm că oamenii pe care îi întâlneam aveau să fie cooperanți.

Pentru a coopera cu un străin este nevoie de încredere, iar acesta trebuie să te convingă că nu-ți va face niciun rău. Dar ar putea, bineînțeles, să trișeze, pretinzând că este de încredere.

„Psihopații ocupă un număr disproporționat de poziții de putere. Aceștia nu tind să simtă povara remușcărilor atunci când îi abuzează pe alții. Se pare chiar că au mai multe relații, ceea ce sugerează că nu se confruntă cu bariere în calea reproducerii cu succes, criteriul definitoriu al succesului evolutiv”, a explicat Jonathan R. Goodman, cercetător în studii de evoluție umană la Universitatea Cambridge din Marea Britanie.

De ce nu există mai mulți psihopați?

Există câteva teorii convingătoare cu privire la motivul pentru care aceste tulburări nu sunt mai frecvente. În mod clar, dacă toți oamenii ar fi psihopați, am fi trădați în mod constant și, probabil, ne-am pierde complet capacitatea de a avea încredere unii în ceilalți.

În plus, psihopatia este aproape fără dubiu parțial genetică și are mult de-a face cu ceea ce se numește „plasticitate fenotipică umană”, capacitatea înnăscută a genelor noastre de a se exprima diferit în circumstanțe distincte.

Unii oameni cred, de exemplu, că trăsăturile insensibile și lipsite de emoții asociate cu psihopatia sunt consecințele unei educații dificile. În măsura în care copiii foarte mici nu primesc îngrijire sau iubire, este probabil ca aceștia să se blocheze din punct de vedere emoțional – un fel de protecție evolutivă pentru a preveni traumele catastrofale.

Aceasta este probabil o lecție pe care o putem învăța cu toții, dar într-o lume în care prefăcuții patologici sunt cei care tind să fie celebrați și să aibă succes, redefinirea succesului în termeni de etică poate fi o cale de urmat, potrivit cercetătorului R. Goodman.

Lucrul uimitor despre evoluție este că, în cele din urmă, putem contribui la modelarea sa.

Test de cultură generală. Care este diferența dintre sociopat și psihopat?

Schizofrenia și tulburarea bipolară pot fi detectate cu ani înainte de debut

Zincul ar putea trata o tulburare genetică rară

Ce este afazia, tulburarea cerebrală cu care a fost diagnosticat actorul Bruce Willis?