Home » Știință » O stea mai tânără decât omenirea, găsită în apropiere de gaura neagră din centrul Căii Lactee

Publicat: 02.03.2023

O echipă internațională de cercetători, sub conducerea doctorului Florian Peißker de la Institutul de Astrofizică al Universității din Köln, Germania, a descoperit o stea mai tânără decât omenirea, aflată în faza de formare, în apropierea găurii negre supermasive Sagittarius A* (Sgr A*) din centrul Căii Lactee.

Steaua are doar câteva zeci de mii de ani, ceea ce o face mai tânără decât omenirea. Particularitatea stelei X3a este că, teoretic, nu ar trebui să poată exista atât de aproape de gaura neagră supermasivă. Cu toate acestea, echipa crede că s-a format într-un nor de praf care orbitează în jurul găurii negre gigantice și că s-a scufundat pe orbita sa actuală abia după ce s-a format.

Studiul a fost publicat în The Astrophysical Journal.

Vecinătatea găurii negre din centrul galaxiei noastre este în general considerată a fi o regiune caracterizată de procese extrem de dinamice și de radiații dure de raze X și UV.

Tocmai aceste condiții acționează împotriva formării de stele precum Soarele nostru. Prin urmare, pentru o lungă perioadă de timp, oamenii de știință au presupus că, pe perioade de miliarde de ani, numai stelele vechi, evoluate, se pot așeza prin frecare dinamică în vecinătatea găurii negre supermasive, scrie EurekAlert.

Steaua are doar câteva zeci de mii de ani

Cu toate acestea, în mod surprinzător, în urmă cu douăzeci de ani au fost descoperite stele foarte tinere în imediata vecinătate a Sgr A*. Încă nu este clar cum au ajuns aceste stele acolo sau unde s-au format. Apariția unor stele foarte tinere foarte aproape de gaura neagră supermasivă a fost denumită „paradoxul tinereții”.

Steluța X3a – care este de zece ori mai mare și de cincisprezece ori mai grea decât Soarele nostru – ar putea acum să acopere diferența dintre formarea stelelor și stelele tinere din imediata vecinătate a lui Sgr A*. X3a are nevoie de condiții speciale pentru a se forma în imediata vecinătate a găurii negre.

„Se pare că există o regiune la o distanță de câțiva ani lumină de gaura neagră care îndeplinește condițiile pentru formarea stelelor. Această regiune, un inel de gaz și praf, este suficient de rece și protejată împotriva radiațiilor distructive”, a explicat primul autor, dr. Florian Peißker.

Temperaturile scăzute și densitățile ridicate creează un mediu în care se pot forma nori de sute de mase solare. În principiu, acești nori se pot deplasa foarte repede spre direcția găurii negre, datorită coliziunilor și împrăștierii norilor care elimină momentul unghiular.

X3a este de zece ori mai mare și de cincisprezece ori mai grea decât Soarele

În plus, în imediata apropiere a stelei bebeluș, s-au format aglomerări foarte fierbinți care ar putea fi apoi acaparate de X3a. Astfel, aceste aglomerări ar putea contribui, de asemenea, la atingerea de către X3a a unei mase atât de mari. Totuși, aceste aglomerări reprezintă doar o parte din istoria formării lui X3a. Ele încă nu explică ,,nașterea” sa.

Cercetătorii presupun că este posibil următorul scenariu: protejat de influența gravitațională a lui Sgr A* și de radiațiile intense, un nor suficient de dens s-ar fi putut forma în inelul exterior de gaz și praf din jurul centrului galaxiei. Acest nor a avut o masă de aproximativ o sută de sori și s-a prăbușit sub propria gravitație în una sau mai multe protostele. „Acest așa-numit timp de cădere corespunde aproximativ vârstei lui X3a”, a adăugat Peißker.

Observațiile au arătat că există mulți dintre acești nori care pot interacționa între ei. Prin urmare, este probabil ca un nor să cadă spre gaura neagră din când în când.

Acest scenariu s-ar potrivi, de asemenea, cu faza de dezvoltare stelară a lui X3a, care evoluează în prezent spre o stea matură. Prin urmare, este destul de plauzibil ca inelul de gaz și praf să acționeze ca loc de naștere a stelelor tinere din centrul galaxiei noastre.

Un obiect misterios este distrus de gaura neagră supermasivă din centrul Căii Lactee

Test de cultură generală. Care este diferența dintre o gaură neagră și o gaură de vierme?

Moartea unei stele dezvăluie o gaură neagră care se ascunde într-o galaxie pitică

Cea mai apropiată gaură neagră descoperită vreodată. Cum a fost găsită?