Home » Știință » Cercetătorii au reușit să obțină pui de șoareci din doi masculi

Cercetătorii au reușit să obțină pui de șoareci din doi masculi

Publicat: 18.03.2023

Oamenii de știință au reușit să creeze, în premieră, pui de șoareci din doi masculi, folosindu-se de tehnologia celulelor stem.

După cum scrie Agence France-Presse, citată de Futurism, o echipă de oameni de știință japonezi a folosit celulele pielii de pe coadă de la doi șoareci masculi pentru a produce 7 pui.

Cercetarea se bazează pe studiile anterioare ale echipei, în care cercetătorii au reușit să facă ovule din celulele pielii unei singure femele de șoarece și, ulterior, să aducă pe lume pui de șoareci sănătoși.

Au fost creați primii pui de șoareci din doi masculi

În noua lucrare, publicată în revista Nature, echipa prezintă modul în care a reușit să transforme celulele stem recoltate în celule „pluripotente”, care au capacitatea de a fi transformate în orice alt tip de celulă. Procesul a făcut ca unul dintre cromozomii X din celulele XY să se piardă, lăsând doar cromozomi X sau „XO”.

Mai departe, cercetătorii au folosit un amestec de medicament reversină și o proteină fluorescentă pentru a multiplica cromozomul X unic, făcând astfel setul XX necesar pentru formarea ovulelor.

După ce au făcut respectivele ovule, oamenii de știință japonezi le-au fertilizat cu spermă de la un alt șoarece mascul și le-au implantat în șoareci surogat femele, care, în cele din urmă, au dat naștere la pui de șoareci din doi masculi.

Deși aceasta este, fără îndoială, o mare realizare, procesul a avut o rată de succes de doar 1%, având în vedere că din 630 de încercări s-au născut doar 7 șoareci. În plus, doar aproximativ 6% dintre celulele inițiale de șoareci masculi au putut să-și piardă unul dintre cromozomii X.

Tehnologia nu va putea fi folosită la oameni prea curând

Când și-a prezentat concluziile la Third International Summit on Human Genome Editing, de la Londra, Katsuhiko Hayashi, unul dintre cercetătorii implicați în studiu, a remarcat că mai este un drum lung de parcurs până când acest proces va fi gata pentru utilizare la oameni.

„Există o mare diferență între șoarece și om”, a spus cercetătorul.

Totuși, această cercetare reprezintă o piatră de hotar majoră care ar putea face într-o zi ca bărbații gay să poată avea împreună copii biologici.

Ce cred alți cercetători despre realizare?

Într-un interviu acordat AFP, Nitzan Gonen, de la Universitatea Bar-Ilan (Israel), care nu a fost implicată în studiu, a numit lucrarea „revoluționară”, dar a adăugat că este „extrem de ineficientă” din cauza ratei scăzute de succes.

Gonen a spus că, în cele din urmă, acest proces ar putea fi folosit pentru ca un singur bărbat să furnizeze atât ovulul, cât și sperma ce vor duce la un viitor copil, ceea ce ar semăna „un pic mai mult cu clonarea, așa cum s-a făcut cu oaia Dolly”.

Cercetătoarea israeliană a spus că, dacă ar fi să ghicească, această tehnologie ar fi gata pentru utilizare umană într-o perioadă de 10 până la 15 ani. Cu toate acestea, ar putea exista unele probleme etice de luat în considerare, a avertizat ea.

„Faptul că putem face ceva nu înseamnă neapărat că vrem să facem asta”, a spus ea pentru AFP, „mai ales atunci când vorbim despre o nouă ființă umană”.

Injecția cu hormoni care „vindecă” beția

Terapiile genetice viitoare ridică întrebări etice importante, avertizează experții

Un studiu dovedește că exercițiile fizice ar trebui să fie tratamentul principal în tratarea depresiei

Cercetătorii lucrează la imprimarea 3D direct în corpul uman

Test de cultură generală. Ce înseamnă SOS?
O predicție extraordinară a lui Albert Einstein despre găurile negre a fost confirmată
O structură gigantică ascunsă în adâncurile spațiului pune la încercare înțelegerea Universului
O fetiță de doar 6 luni a primit un transplant rar de plămâni
Comerțul „arme contra petrol” dintre Rusia și Coreea de Nord, lovit de noi sancțiuni
Platforma Temu din China, acuzată că folosește practici ilegale
Mai bine de trei veacuri de când „Lorenzo de Medici” al României îi îndruma pe moldoveni să lupte împotriva otomanilor
Vaccinarea împotriva HPV a prevenit 90% dintre cazurile de cancer de col uterin
Singurul oraș din România în competiția pentru titlul de Capitală Verde Europeană
Cum vor măicuțele de la Notre-Dame-des-Neiges să-și salveze mănăstirea?