Home » Știință » Imprimanta 3D construită din LEGO care poate printa piele umană sintetică

Imprimanta 3D construită din LEGO care poate printa piele umană sintetică

Sursa foto: Shutterstock
Publicat: 29.04.2023

Obținerea de mostre de țesut uman pentru cercetări biologice nu este întotdeauna ușoară. În timp ce acestea sunt obținute în mod etic prin donarea de organe sau din țesuturi prelevate în timpul intervențiilor chirurgicale, oamenii de știință consideră că este din ce în ce mai dificil să facă rost de acestea.

Și asta nu doar pentru că există o cantitate limitată de mostre de țesut uman. Există, de asemenea, o disponibilitate limitată a dimensiunilor și tipurilor specifice de mostre de țesut necesare pentru numeroasele proiecte care au loc la un moment dat.

De aceea, cercetătorii au decis să abordeze această problemă construind propria imprimantă ieftină și accesibilă, capabilă să creeze mostre de țesut uman folosind una dintre cele mai populare jucării din lume.

Apariția bioimprimării 3D a oferit o soluție potențială la dificultatea de a obține mostre de țesut. Această tehnologie presupune încărcarea cu „biocearnală”, care conține celule vii, într-un cartuș.

Obținerea de mostre de țesut uman pentru cercetări biologice nu este ușoară

Acesta, la rândul său, este apoi încărcat în bioimprimantă. Odată programată, bioimprimanta formează structuri 3D care urmăresc să reproducă formarea complexă a țesuturilor biologice.

Spre deosebire de culturile de celule bidimensionale cultivate pe plăci, bioimprimantele permit oamenilor de știință să cultive celule tridimensionale. Iar acest lucru reproduce mai bine arhitectura complexă a biologiei umane.

Cu alte cuvinte, tehnologia de bioimprimare permite cercetătorilor să realizeze modele mai comparabile pentru studierea țesuturilor sănătoase și bolnave.

Problema este că aceste aparate au un cost extrem de ridicat, de câteva zeci, chiar sute de mii de lire sterline. Puține echipe de cercetare, își pot întinde bugetele pentru a acoperi astfel de cheltuieli, indiferent cât de revoluționară se anunță a fi tehnologia.

LEGO a mai fost folosit pentru a crea imprimante 3D tradiționale

Acesta este motivul pentru care echipa s-a întrebat dacă ar putea construi propria bioimprimantă 3D la prețuri accesibile. Răspunsul a fost „da” și au decis să facă acest lucru folosind LEGO. Oricine s-a jucat vreodată cu LEGO va ști că aceste jucării nu numai că sunt extrem de ieftine și versatile, dar sunt și fabricate cu o precizie foarte mare, cu piese standardizate, accesibile la nivel global.

De asemenea, LEGO fusese deja folosit pentru a crea imprimante 3D tradiționale. Dar ceea ce a rămas incert era dacă s-ar putea lua noțiunea de bază a unei imprimante 3D LEGO – care imprimă structuri 3D solide din plastic – și să proiectăm una care să poată imprima materiale biologice moi.

Pentru a fi de folos în laborator, rezultatul ar trebui să fie precis, fiabil și stabil.

Astfel, cercetătorii au realizat propria bioimprimantă accesibilă, de înaltă performanță, într-un colț al laboratorului din Cardiff, folosind piese LEGO standard, sub-brandul lor mecanic, Lego Mindstorms și o pompă de laborator, un dispozitiv care se găsește de obicei în laboratoarele de cercetare.

O echipă multidisciplinară de ingineri și biologi a lucrat împreună pentru a proiecta, construi și programa bioimprimanta, scrie ScienceAlert.

O bioimprimantă 3D va printa meniscuri umane pe Stația Spațială Internațională

Mușchii artificiali biodegradabili fac roboții mai prietenoși cu mediul

Senzorul care va permite realizarea de roboți controlați prin intermediul gândurilor

Test de cultură generală. Ce culoare are pielea urșilor polari?