Home » Știință » Cum ar putea arăta sfârșitul Universului? O ipoteză spectaculoasă

Cum ar putea arăta sfârșitul Universului? O ipoteză spectaculoasă

Publicat: 31.05.2023

Universul a început cu „Big Bang” în urmă cu circa 14 miliarde de ani și momentan nu se știe cum s-ar putea încheia. Dar există câteva ipoteze despre cum ar putea arăta sfârșitul Universului.

Nu se știe cum va arăta sfârșitul Universului, dar există câteva scenarii: Universul ar putea continua să se extindă și să se răcească până când ajunge la zero absolut sau s-ar putea prăbuși în așa-numitul „Big Crunch”.

Printre alternativele la aceste două teorii principale se numără „dezintegrarea în vid” (vacuum decay), o ipoteză spectaculoasă.

O propunere uimitoare despre sfârșitul Universului

În timp ce ipoteza temperaturii prevede că sfârșitul va veni încet, dar sigur, iar Big Crunch presupune o inversare a expansiunii Universului la un moment dat în viitor, dezintegrarea în vid necesită ca un punct al Universului să se transforme brusc în altceva. Și asta ar fi o veste foarte proastă.

Există un câmp care se răspândește în Univers numit câmpul Higgs. Interacțiunea dintre acest câmp și particule este cea care dă masa particulelor. Se spune că un câmp cuantic este în starea sa de vid dacă nu poate pierde energie, dar nu știm dacă acest lucru este adevărat pentru câmpul Higgs, așa că este posibil ca acesta să fie într-un vid fals la un moment dat în viitor.

Imaginați-vă energia ca pe un munte. Cea mai scăzută energie posibilă este o vale, dar pe măsură ce câmpul se rostogolește pe versanți, poate întâlni o mică vale și să rămână blocat acolo, scrie IFL Science.

În fizica obișnuită, o vale este o vale. Deci un punct stabil este stabil. Dar în mecanica cuantică, lucrurile sunt puțin mai complicate. Lucrurile se pot muta spontan în cel mai scăzut câmp energetic posibil. Dacă s-ar întâmpla asta, câmpul Higgs se va schimba acolo și noul câmp, mai stabil, se va răspândi, schimbând însăși fizica universului și distrugând în calea lui tot ceea ce îl folosește pe cel cu care suntem familiarizați.

Cât de probabilă este această ipoteză?

„Acest lucru ar putea fi posibil sau nu, nu suntem siguri. Dar modalitatea de a ne da seama este să înțelegem cum s-a schimbat Câmpul Higgs în Universul timpuriu pentru că știm că a făcut-o”, a declarat dr. Katie Mack, de la Perimeter Institute (Canada).

„Așadar, acesta este un alt caz în care încercarea de a înțelege începutul ne poate spune ceva despre sfârșit”, spune dr. Mack.

Experimentele de fizică a particulelor, cum sunt cele de la Large Hadron Collider, găsesc din ce în ce mai multe informații despre bosonul Higgs, care este particula asociată cu câmpul Higgs. O mai bună înțelegere a acestei particule nu ajută doar fizica particulelor, ci și înțelegerea Big Bang și a modului în care ar putea arăta sfârșitul Universului.

Ar trebuie să ne temem de „dezintegrarea în vid”?

„Dezintegrarea în vid este o posibilitate atât de fascinantă, deoarece implică ceva care se întâmplă la nivel cuantic, în fizica sub-atomică”, a spus dr. Mack.

„Practic, există un eveniment de tunel cuantic, o particulă merge dintr-un loc în altul într-un anumit sens și atunci când se întâmplă asta declanșează o cascadă care distruge cosmosul. Cred că aceasta este o posibilitate atât de fascinantă în care ceva atât de mic, atât de obscur și atât de imprevizibil precum un eveniment cuantic ar putea distruge obiectele macroscopice și galaxiile și Universul”, spune ea.

Expansiunea acestei bule s-ar întâmpla aproape cu viteza luminii, așa că nu este ceva ce am putea prezice sau pentru care ne-am putea pregăti. Dacă dezintegrarea în vid este într-adevăr scenariul corect, nu trebuie să vă faceți griji că ar putea începe în orice zi brusc. Cosmologii cred că acest lucru nu se va întâmpla în următorii 10100 ani… și asta este o perioadă foarte, foarte lungă.

Telescopul Webb a găsit dovezi ale unor „monștri cerești”, cu o masă de 10.000 de ori decât a Soarelui