Home » Știință » Rămășițele unei coliziuni galactice, surprinse de Telescopul Webb

Rămășițele unei coliziuni galactice, surprinse de Telescopul Webb

Galaxia NGC 3256, văzută de Telescopul Spațial James Webb. Foto: ESA/Webb, NASA & CSA, L. Armus, A. Evans
Publicat: 07.07.2023

O galaxie învolburată îndepărtată fotografiată de puternicul Telescop Spațial James Webb poate părea liniștită, dar de fapt reprezintă rămășițele unei coliziuni galactice.

O nouă imagine de la Telescopul Spațial James Webb (JWST) arată că, atunci când vine vorba de galaxii, aparențele pot fi înșelătoare.

Imaginea arată o galaxie portocalie-roșie cu aspect senin, dar această spirală cosmică de gaz, praf și stele ascunde un trecut violent, reprezentând rămășițele unei încleștări galactice între două galaxii anterioare care a avut loc acum aproximativ 500 de milioane de ani.

Rămășițele unei coliziuni galactice oferă o priveliște uluitoare

Galaxia în cauză este NGC 3256, aflată la aproximativ 120 de milioane de ani-lumină depărtare de Pământ și este membră a Super-roiului de galaxii Hydra-Centaurul. Indicii despre trecutul haotic al acestei galaxii ce seamănă cu un vârtej sunt ascunse în imaginea de la Telescopul Webb sub formă de fire lungi de praf strălucitor și stele care se extind în exterior din corpul principal al galaxiei și din cele mai strălucitoare porțiuni ale NGC 3256.

Studiul acestor ciocniri cosmice îi poate învăța pe astronomi multe lucruri despre modul în care galaxiile precum Calea Lactee cresc prin fuziunea cu alte galaxii. Deoarece această creștere galactică are ca rezultat fuziunea și creșterea găurilor negre, studierea rămășițelor precum NGC 3256 ar putea ajuta, de asemenea, la rezolvarea misterului modului în care găurile negre supermasive din inima majorității galaxiilor pot crește până la mase echivalente cu milioane sau chiar miliarde de ori mai mari decât a Soarelui.

Fuziunea istorică care a creat NGC 3256 este responsabilă și de o explozie intensă de formare a stelelor în galaxie. Acest lucru se întâmplă deoarece, atunci când galaxiile se ciocnesc, ele canalizează gazul și praful în nori denși pentru a deveni materia primă necesară nașterii stelelor.

Telescopul James Webb ne ajută să înțelegm noi lucruri despre evoluția Universului

Crearea stelelor tinere poate fi văzută sub forma celor mai strălucitoare regiuni din strălucirea portocalie/roșie a lui NGC 3256. Aceste stele explodează lumină infraroșie, iradiind granule minuscule de praf care fac galaxia să strălucească puternic și o fac ținta perfectă pentru Webb, care este proiectat să vadă universul în infraroșu, explică Space.com.

Atunci când galaxiile se ciocnesc, majoritatea corpurilor stelare scapă nevătămate de coliziunile violente, spre deosebire de conținutul de gaz și praf din acele galaxii. Asta din cauza spațiilor mari dintre stele. Dar acesta nu este cazul tuturor stelelor din acele galaxii. În imaginea lui Webb cu NGC 3256 sunt vizibile fire de stele care au fost smulse din galaxiile lor de origine ca urmare a interacțiunilor gravitaționale dintre galaxiile care se ciocnesc, dând naștere la forțe incredibile de maree.

Imaginea uimitoare a acestei galaxii a fost creată de Webb folosind date de la instrumentele sale Near Infrared Camera (NIRCam) și Mid-InfraRed Instrument (MIRI). Vizualizarea NGC 3256 în acest fel demonstrează utilitatea Telescopului Spațial James Webb, cel mai puternic telescop pus vreodată pe orbită în jurul Pământului, în înțelegerea evoluției galaxiilor și a Universului.

Telescopul Webb nu va mai fi singur: NASA trimite un „însoțitor” să studieze împreună Universul