Home » Știință » Un obiect care emite semnale radio, deși „nu ar trebui să fie posibil”, descoperit în galaxia noastră

Credit foto: ICRAR
Publicat: 20.07.2023

Un semnal radio ciudat de la 15.000 de ani-lumină depărtare de Pământ ar putea dezvălui un nou tip neconfirmat de stea.

Numit GPM J1839-10, obiectul cosmic neobișnuit a fost surprins în timp ce producea unde radio la fiecare 22 de minute. Viteza nu este cine știe ce, în comparație cu alte surse de unde radio. Mai mult, o analiză aprofundată a scos la iveală faptul că pulsațiile obiectului au fost înregistrate de mai bine de 30 de ani, doar că până acum a reușit să treacă neobservat.

Potrivit echipei coordonate de astrofizicianul Natasha Hurley-Walker de la Universitatea Curtin, parte a Centrului Internațional pentru Cercetare în Radioastronomie (ICRAR) din Australia, cea mai probabilă explicație este faptul că sursa este un magnetar cu o rotație foarte lentă.

„Acest obiect remarcabil pune la îndoială” ce știm despre stele neutronice și magnetari

„Acest obiect remarcabil pune la îndoială modul în care înțelegem stelele neutronice și magnetarii, unele dintre cele mai exotice și extreme obiecte din Univers”, a spus Hurley-Walker.

Descoperirea a fost făcută după ce un obiect similar a fost descoperit în Calea Lactee, în urmă cu trei ani, potrivit unui studiu din 2022.

Numit GLEAM-X J162759.5−523504.3, obiectul a fost surprins în timp ce emitea unde radio timp de aproape un minut, la fiecare 18 minute, deși a tăcut în 2018 și de atunci „nu a mai dat niciun semn”. Având în vedere modul în care lumina era curbată, se pare că ajungea la noi printr-un mediu foarte magnetizat.

„Le-au ratat pentru că nu se așteptau să găsească așa ceva”

Hurley-Walker și echipa sa au încercat să afle dacă pot găsi și alte obiecte similare, astfel că au făcut observații cu radiotelescopul Murchison Widefield Array din Australia. Cercetătorii au găsit un obiect ce emite explozii de lumină radio de cinci minute la fiecare 22 de minute.

Astfel, oamenii de știință și-au îndreptat telescoapele și spre alte coordonate. Noile observații le-au permis să descrie emisiile radio în detaliu, descoperind aceeași curbură a luminii, fapt ce sugerează o alterare a câmpului magnetic. Mai mult, datele din arhivă arată că pulsațiile lui GPM J1839-10 au fost surprinse încă din cel puțin 1988.

„Aveam cinci ani atunci când telescoapele noastre au detectat pentru prima dată pulsații de la acest obiect, dar nimeni nu le-a observat, și a rămas ascuns în date timp de 33 de ani. Le-au ratat pentru că nu se așteptau să găsească așa ceva”, a adăugat Hurley-Walker, potrivit ScienceAlert.

„Nu ar trebui să fie posibil ca acest obiect să producă unde radio”

Lumina este similară cu pulsațiile de la magnetari. Aceștia sunt un tip de stele neutronice – rămășițele stelelor prăbușite devenite supernove după ce și-au ars tot combustibilul – cu un câmp magnetic extrem de puternic.

„Obiectul descoperit are o rotație prea mică pentru a produce unde radio”, a mai precizat Hurley-Walker.

„Presupunând că e magnetar, nu ar trebui să fie posibil ca acest obiect să producă unde radio. Dar noi vedem unde radio. Și nu vorbim doar despre o emisie radio slabă. La fiecare 22 de minute, emite pulsații radio de cinci minute, și face asta de cel puțin 33 de ani. Mecanismul, oricare ar fi acesta, este extraordinar”, a concluzionat cercetătorul.

Studiul a fost publicat în jurnalul Nature.

Un obiect asemănător unei planete, mai fierbinte decât Soarele, a doborât recordul de temperatură din Univers

Astronomii au identificat cea mai rece stea care emite unde radio

Astronomii au detectat 25 de semnale radio noi care se tot repetă în spațiu

Un semnal radio record de la o galaxie îndepărtată a oferit noi speranțe astronomilor

Caravanele medicale au găsit copii subnutriți și cu anemii carențiale în comunitățile rurale vulnerabile
Cine este prima femeie care va conduce forțele armate ale Canadei?
O jurnalistă care a făcut o glumă despre Giorgia Meloni va plăti 5.000 de euro
Au trecut 48 de ani de la amartizare, momentul în care omenirea a luat contact cu Planeta Roşie
O gimnastă nu va concura la Jocurile Olimpice pentru că a fumat
Ce despăgubiri va primi familia unui bărbat care a murit din cauza unui duș prea fierbinte?
Cum s-a produs „cea mai mare pană IT din istorie”?
Jurnalistul american Evan Gershkovich, condamnat la 16 ani de închisoare în Rusia