Home » Știință » Very Large Telescope de la ESO a ajutat astronomii să descopere o Cruce Einstein

Credit foto: ESO/A. Cikota et al.
Publicat: 15.09.2023

Cu ajutorul Very Large Telescope de la Observatorul European de Sud (ESO), astronomii au descoperit un sistem puternic de lentile pe care l-au numit DESI-253.2534+26.8843. Sistemul este alcătuit dintr-o galaxie eliptică uriașă înconjurată de patru elemente albastre ce formează o Cruce Einstein rară.

Lentilele gravitaționale apar atunci când un obiect masiv curbează spațiul-timp și face ca lumina să se îndoaie, astfel că rezulte multiple imagini. Aceste sisteme pot fi un instrument nemaipomenit pentru astronomi și cosmologi, fiind folosite în trecut pentru a studia materia întunecată.

Atunci când alinierea este aproape perfectă și masa lentilelor are o distribuție eliptică, sursa din fundal pare de patru ori mai intensă.

„Ceva fascinant ne ajută să detectăm lumina de la acest obiect ascuns”

Un astfel de exemplu este Crucea Einstein, atunci când imaginile unei surse din fundal formează o cruce cu un grad crescut de simetrie.

„Cele patru petale din DESI-253.2534+26.884 sunt imaginile unei galaxii îndepărtate, ascunse în spatele galaxiei portocalii din centru”, a spus Aleksandar Cikota, astronom la Gemini Observatory.

„Ceva fascinant ne ajută să detectăm lumina de la acest obiect ascuns, anume că galaxia din centru acționează ca o lentilă gravitațională, curbând lumina emisă de galaxia îndepărtată în jurul său. Drept rezultat, vedem mai multe imagini cu galaxia îndepărtată, distorsionată și amplificată. Lentilele gravitaționale ne permit să descoperim galaxiile ascunse care altfel ar fi invizibile pentru noi”, a adăugat Cikota.

„Lumina a părăsit galaxia atunci când Universul avea 20% din vârsta actuală”

Astronomii au observat DESI-253.2534+26.884 în luna mai a.c. cu instrumentul Multi Unit Spectroscopic Explorer (MUSE), de la Very Large Telescope (VLT) al ESO din deșertul Atacama, Chile.

„Rezultatele noastre arată că galaxia îndepărtată formează stele într-un ritm rapid. Lumina a părăsit galaxia atunci când Universul avea 20% din vârsta actuală, astfel că studierea sa ne poate oferi informații despre formarea galactică din Universul timpuriu”, a mai precizat Cikota.

Cercetările au fost publicate în The Astrophysical Journal Letters.

Nebuloasa Inelul, fotografiată în detalii fără precedent cu Telescopul Spațial James Webb