Home » Știință » Un astronaut a observat „un craniu” într-o groapă vulcanică gigantică din Sahara

Foto: NASA Earth OBservatory
Publicat: 02.11.2023

Pentru a sărbători sezonul înfricoșător, NASA a publicat o fotografie înfiorătoare a unui „craniu” strălucitor care pare să privească spre spațiu din inima unei gropi vulcanice enorme din Ciad.

Acest „craniu” strălucitor a fost surprins pe 12 februarie de un astronaut de la bordul Stației Spațiale Internaționale (ISS), în timp ce nava spațială a trecut pe deasupra Masivului Tibesti, un lanț muntos care se întinde prin centrul deșertului Sahara prin Ciad și Libia.

Imaginea a fost publicată pe 31 octombrie de Observatorul Pământului al NASA.

Un „craniu” strălucitor din deșert nu este ceea ce pare a fi

Caracteristica în formă de craniu este situată pe platoul Trou au Natron, cunoscut și sub numele de Doon Orei, o calderă vulcanică (crater) de 1.000 de metri lățime care a fost lăsată în urmă de o erupție vulcanică masivă petrecută cu sute de mii de ani în urmă. Indentația geologică este situată chiar la sud de Tarso Toussidé, o caracteristică vulcanică și mai mare, care găzduiește un stratovulcan potențial activ. (Trou au Natron se traduce prin „gaura natron” în franceză, iar Doon Orei înseamnă „gaura mare” în Teda.)

Culoarea albă a gurii, nasului și obrazului stâng ale craniului este dată de natron, un amestec sărat natural de carbonat de sodiu decahidrat, bicarbonat de sodiu, clorură de sodiu și sulfat de sodiu. Zonele găurilor pentru ochi și nas sunt conuri de cenuşă, adică dealuri conice abrupte construite în jurul gurilor vulcanice care se ridică deasupra restului podelei calderei. Zona mai întunecată din stânga feței este umbra aruncată de marginea înaltă a craterului, ceea îi dă craniului forma sa distinctă.

Trou au Natron este sterp și lipsit de viață astăzi, dar experții cred că a fost un lac glaciar înfloritor până acum aproximativ 14.000 de ani, notează Live Science.

Cât de veche este formațiunea ce adăpostește craniul?

În anii 1960, cercetătorii au descoperit fosile de melci de mare și plancton sub podeaua acoperită cu natron a gropii, potrivit Observatorului Pământului. Și în 2015, o expediție ulterioară a găsit fosile de alge care datează de 120.000 de ani.

În ciuda faptului că este cel puțin la fel de vechi ca fosilele din lacul secat, Trou au Natron este de fapt una dintre cele mai tinere caracteristici vulcanice din masivul Tibesti, conform Observatorului Pământului. Vulcanii din jur sunt probabil mult mai vechi.

Nu este prima dată când o trăsătură în formă de craniu este observată din spațiu. În 2016, o imagine meteorologică prin satelit a uraganului Matthew, o furtună tropicală de Categoria 5 care a ucis peste 600 de oameni în Caraibe, a surprins vârtejul învolburat arătându-se precum o față sinistră întunecată, cu un ochi roșu strălucitor și dinți distincți, în timp ce a ajuns în Haiti.

Râurile se încălzesc și pierd oxigen mai rapid decât oceanele, au descoperit cercetătorii