Home » Știință » Vești proaste pentru astronauți! Misiunile în spațiul îndepărtat ar cauza disfuncție erectilă

Publicat: 29.11.2023

Razele cosmice i-ar putea face pe astronauții din spațiul îndepărtat să fie mai predispuși la disfuncții erectile, arată studiile pe șobolani.

De parcă dorul de casă, pierderea masei musculare, oasele mai subțiri, riscul crescut de cancer și perspectiva morții în vidul infinit al spațiului nu ar fi destule provocări, spun oamenii de știință, astronauții din spațiul îndepărtat sunt mai predispuși la disfuncție erectilă.

În ceea ce se pretinde a fi prima cercetare care evaluează impactul radiației galactice și al imponderabilității asupra sănătății sexuale masculine, cercetătorii finanțați de NASA au descoperit că razele cosmice galactice și, într-o măsură mai mică, microgravitația pot afecta funcționarea țesuturilor erectile, cu efecte potențial durabile.

Astronauții din spațiul îndepărtat, mai predispuși la disfuncție erectilă

Avertizând într-un raport, cercetătorii americani au declarat că au identificat „un nou risc pentru sănătate de luat în considerare în explorarea spațiului cosmic îndepărtat”. Ei au cerut monitorizarea atentă a sănătății sexuale a astronauților la întoarcerea lor din viitoarele misiuni spațiale îndepărtate, notând că anumiți antioxidanți i-ar putea ajuta să contracareze efectele negative, blocând procesele biologice dăunătoare.

„Deși efectele negative ale radiațiilor cosmice galactice au fost de lungă durată, îmbunătățirile funcționale induse de țintirea acută a căilor redox și a oxidului nitric din țesuturi sugerează că disfuncția erectilă poate fi tratabilă”, a spus dr. Justin La Favor, expert în disfuncție neurovasculară la Universitatea de Stat din Florida (SUA) și autor principal al studiului.

Avertismentul vine pe fondul unei concentrări reînnoite pe misiunile în spațiul adânc, NASA și alte agenții spațiale majore pregătindu-se pentru expediții pe termen lung pe Lună și călătorii mai ambițioase pe Marte. Programul Artemis al NASA aspiră să trimită astronauți pe Lună încă de anul viitor, cu misiuni cu echipaj pe Marte planificate provizoriu pentru 2040.

Ce soluții există pentru astronauții din spațiul îndepărtat?

Încă din zorii erei spațiale, oamenii de știință au explorat impactul imponderabilității și al radiațiilor cosmice asupra fiziologiei umane: particulele de înaltă energie, razele X și razele gamma care emană din stele și din alte corpuri cerești. Lucrările au condus la introducerea unor măsuri preventive, inclusiv regimuri speciale de exerciții pe Stația Spațială Internațională (ISS) pentru a-i proteja pe astronauți de pierderea osoasă și musculară, notează The Guardian.

Dar, potrivit lui La Favor și colegilor săi de la Școala de Medicină a Universității Wake Forest din Carolina de Nord (SUA), efectele zborului spațial asupra disfuncției erectile nu au fost explorate. „Deși disfuncția erectilă afectează mai mult de jumătate dintre bărbații cu vârsta de peste 40 de ani și reprezintă un factor important pentru satisfacția vieții, consecințele călătoriilor în spațiu asupra funcției erectile sunt încă necunoscute”, scriu ei în jurnalul Faseb.

Ce ne protejează pe Pământ de razele cosmice?

Pământul este protejat de radiațiile cosmice de către câmpul magnetic și de către atmosferă, dar pe Lună și Marte și în spațiul dintre acestea nu există o barieră eficientă. La bordul ISS, echipajele sunt protejate de scuturi și de câmpul magnetic al Pământului, dar chiar și așa primesc într-o săptămână tot atâtea radiații cât ar experimenta o persoană de la sol într-un an.

Cercetătorii au apelat la șobolani pentru a explora impactul zborului spațial asupra fiziologiei masculine. Într-o serie de experimente, zeci de șobolani au fost suspendați în hamuri la un unghi de 30 de grade și expuși la razele cosmice galactice simulate la Laboratorul de radiații spațiale al NASA din New York.

Analiza țesuturilor de șobolan un an mai târziu a arătat că chiar și expunerea scăzută la razele cosmice galactice a crescut stresul oxidativ la animale. Acest lucru a afectat funcția arterei care îi furnizează sânge penisului și țesutului erectil. Și lipsa de greutate a avut un impact, dar nu la fel de marcat.

Țesuturile erectile, afectate chiar și după revenirea pe Pământ

„În mod colectiv, aceste rezultate sugerează că funcția neurovasculară a țesuturilor erectile poate fi afectată pe tot restul perioadei de sănătate sexuală a astronauților, după întoarcerea pe Pământ din explorarea prelungită a spațiului îndepărtat”, scriu autorii.

Dar nu toate veștile sunt proaste pentru viitorii călători spațiali. Tratamentul cu antioxidanți specifici pare să îmbunătățească funcționarea țesuturilor după expunerea la razele cosmice galactice, sugerând că astronauții bărbați care se îndreaptă spre Marte nu trebuie să-și facă prea multe griji.

NASA și JAXA ar putea lansa primul satelit din lemn al lumii în 2024