Home » Știință » NASA și JAXA ar putea lansa primul satelit din lemn al lumii în 2024

NASA și JAXA ar putea lansa primul satelit din lemn al lumii în 2024

Publicat: 21.11.2023

NASA și Agenția Japoneză de Explorare Aerospațială (JAXA) plănuiesc să lanseze în spațiu primul satelit din lemn din lume, într-un efort de a face zborurile spațiale mai durabile.

LignoSat, primul satelit din lemn de magnolie, de dimensiunea unei căni de cafea, urmează să fie lansat pe orbita Pământului până în vara anului 2024, conform agențiilor spațiale.

Lemnul nu arde și nu se descompune în vidul lipsit de viață al spațiului, dar va arde într-o cenușă fină la reintrarea în atmosfera Pământului, făcându-l un material surprinzător de util și de biodegradabil pentru sateliții viitori. După testarea cu succes a eșantioanelor lor de lemn la bordul Stației Spațiale Internaționale (ISS) la începutul acestui an, oamenii de știință cred că satelitul de testare este pregătit pentru lansare.

Primul satelit din lemn, tot mai aproape de lansare

„Trei mostre de lemn au fost testate și nu au arătat deformări după expunerea la spațiu. Cu toate că mediul extrem al spațiului cosmic implică schimbări semnificative de temperatură și expunerea la radiații cosmice intense și particule solare periculoase timp de 10 luni, testele au confirmat absența oricăror descompuneri sau deformări, cum ar fi crăpare, desprindere sau daune la suprafață”, au declarat cercetătorii.

Pentru a decide ce lemn să folosească, cercetătorii au trimis trei mostre de lemn, magnolie, cireș și mesteacăn, la ISS pentru a fi păstrate într-un modul expus spațiului. Cercetătorii au optat pentru magnolie deoarece este mai puțin probabil să se crape sau să se rupă în timpul fabricației, scrie Live Science.

Problema gunoaielor spațiale

Mai mult de 8.440 de tone de obiecte spațiale, incluzând gunoi spațial cum ar fi sateliții inoperabili și bucăți de trepte ale rachetelor uzate, orbitează în prezent în jurul Pământului. Dar metalele strălucitoare din care sunt făcute, cum ar fi titanul și aluminiul ușor, cresc luminozitatea generală a cerului nocturn cu peste 10% în părți mari ale planetei, creând poluare luminoasă ambientală care face mai dificilă detectarea fenomenelor spațiale îndepărtate.

Sondele spațiale fabricate din metal sunt, de asemenea, scumpe și prezintă o amenințare la adresa ISS, a altor vehicule spațiale care transportă oameni și, dacă sunt suficient de mari pentru a supraviețui reintrării în atmosferă, și la adresa oamenilor de pe Pământ.

Sateliții din lemn, cum ar fi LignoSat, ar trebui teoretic să fie mai puțin dăunători decât gunoiul spațial, conform cercetătorilor.

Roverul VIPER de la NASA a cucerit „o cursă cu obstacole” pe suprafața selenară