Home » Știință » Ar putea pastilele care înlocuiesc exercițiile fizice să creeze o societate sănătoasă?

Publicat: 11.01.2024

Unele persoane care se consideră leneșe pot fi de acord cu faptul că pastilele care înlocuiesc exercițiile fizice ar putea să ajute la crearea unei societăți mai sănătoase.

Identificarea unor medicamente care să imite beneficiile unui antrenament a fost de mult timp un obiectiv al științei. Un nou studiu, există speranța de a ajuta nu doar persoanele fără timp sau pe cele leneșe, ci și persoanele în vârstă și cele cu boli sau dizabilități.

Într-un spital din nordul Norvegiei, la sud de Cercul Polar, are loc un experiment istoric care ar putea transforma modul în care vom trata îmbătrânirea în anii următori.

Studiul care transferă plasma de la individul activ la cel inactiv

Denumit ExPlas (plasmă exersată), studiul clinic presupune prelevarea de plasmă sanguină de la adulți tineri și sănătoși care fac exerciții fizice în mod regulat și injectarea acesteia la persoane cu vârste cuprinse între 50 și 75 de ani. Aceste persoane se află în stadii incipiente ale bolii Alzheimer. Este pentru prima dată când acest lucru a fost testat pe oameni.

Rezultatele complete vor fi disponibile în 2025, iar speranța este că procedura va reprezenta o nouă modalitate de a întineri mințile și corpurile persoanelor în vârstă și, poate, într-o zi, chiar și pe toți cei care ducem o viață în mare parte sedentară.

Exercițiile fizice, cel mai bun medicament

Oamenii de știință sunt de acord că exercițiul fizic este, fără îndoială, cel mai bun medicament, mai ales pentru că studiile au descoperit că mișcarea poate reduce riscul de demență cu până la 45%, menținând oasele puternice, vasele de sânge suple și fibrele musculare care se refac în loc să se estompeze, potrivit The Guardian.

Un studiu publicat în august 2023 a arătat că până și o oră și un sfert de exerciții fizice moderate pe săptămână – jumătate din cantitatea recomandată – reduce riscul de cancer, de boli de inimă și de deces prematur, în comparație cu lipsa mișcării. Cu toate acestea, în ciuda sfaturilor de sănătate publică, un sfert din populația britanică este, în continuare, clasificată ca fiind inactivă. Un sondaj efectuat în peste 100 de țări a constatat că aproape o treime dintre oameni nu fac aproape deloc exerciții fizice.

Dar dacă industria farmaceutică ar putea contribui la rezolvarea acestei situații? Din Marea Britanie până în Japonia, oamenii de știință au petrecut ani de zile căutând soluții pentru a înlocui efortul fizic – pastile sau poate injecții care ar putea reproduce unele dintre efectele benefice ale exercițiilor asupra organismului. Semnele sugerează că începem să ne apropiem de acest deziderat.

„Știm că exercițiile fizice eliberează toți acești hormoni care apar în sânge. Ideea norvegiană este de a lua plasma ca medicament și de a o oferi celor care au nevoie de ea”, spune Christiane Wrann, profesor asistent de medicină la Harvard Medical School.

Deoarece oamenii de știință nu sunt încă siguri care sunt hormonii exercițiilor fizice, studiul ExPlas adoptă o abordare amplă. Injectarea de plasmă sanguină de la persoanele care fac exerciții fizice în mod regulat este o modalitate simplă de a transfera toți acești hormoni potențial benefici pacienților.

O pastilă și am scăpat de sală?

Am putea fi cu toții eliberați de obligația de a merge la sală „de luni”? Andrew Budson, profesor de neurologie la Universitatea din Boston, este de acord că ideea este una convingătoare.

„Cred că nu este nimic greșit în ideea de a încerca să reproducem efectele fiziologic benefice ale exercițiilor fizice. Nu am nicio problemă cu acest lucru. Se întâmplă să mă bucur de exercițiile fizice și nu cred că aș renunța la ele, dar într-o zi aglomerată, cred că ar fi minunat să poți să iei un medicament, în loc să ratezi complet beneficiile pentru sănătate ale exercițiilor fizice”, spune dr. Budson.

Cu toate acestea, cercetători precum Wrann insistă asupra faptului că principalul grup țintă pentru medicamentele pentru exerciții fizice nu este reprezentat de cei lipsiți de timp sau de cei leneși, ci mai degrabă de pacienții cu dizabilități și de cei în vârstă, care sunt nevoiți să rămână în casă  sau imobilizați la pat din cauza inactivității forțate.

Deși acest lucru este încurajator, cercetătorii avansează încet și cu prudență, din cauza riscului de efecte secundare neplăcute sau chiar periculoase care a împiedicat diverse încercări anterioare de a transforma exercițiul fizic într-un medicament.

Trucul simplu care reduce „pofta” de fumat în doar 10 minute

Exercițiile ușoare ar putea inversa obezitatea din copilărie legată de sedentarism

Un studiu descoperă un dezavantaj surprinzător al exercițiilor fizice

Iată exercițiile fizice care ard cele mai multe calorii!