Home » Știință » Un studiu descoperă un dezavantaj surprinzător al exercițiilor fizice

Un studiu descoperă un dezavantaj surprinzător al exercițiilor fizice

Publicat: 24.11.2023

Exercițiile fizice intense  ar putea să afecteze sistemul imunitar. Cel puțin, asta sugerează un studiu care a analizat peste 4.700 de molecule de fluide post-exercițiu de la pompieri.

Acest lucru ar putea fi problematic pentru cei care au locuri de muncă solicitante din punct de vedere fizic, care necesită o pregătire fizică intensă, cum ar fi lucrătorii din domeniul situațiilor de urgență și sportivii.

,,Persoanele care sunt în formă ar putea fi mai predispuse la infecții respiratorii virale imediat după un exercițiu viguros”, sugerează cercetătorul biomedical Ernesto Nakayasu de la Pacific Northwest National Laboratory (PNNL). ,,Faptul că au mai puțină activitate inflamatorie pentru a lupta împotriva unei infecții ar putea fi o cauză”.

Deși există dovezi solide care sugerează că activitatea fizică moderată în rândul persoanelor sănătoase poate favoriza sistemul imunitar pe termen lung, ceea ce se întâmplă cu sistemul imunitar imediat după exerciții fizice intense este controversat.

Există puține dovezi fiabile care să susțină afirmația conform căreia exercițiile fizice intense sporesc riscul de infecții, deși câteva studii anterioare au observat infecții ale căilor respiratorii superioare la sportivi, în comparație cu grupurile de control, după activități intense. Nu se știe dacă acestea sunt corelații sau cauze.

Exercițiile fizice intense sporesc riscul de infecții?

Așadar, Nakayasu și colegii săi au testat plasma sanguină, urina și saliva, de la 11 pompieri înainte și după 45 de minute de exerciții intense, transportând până la 20 de kilograme de echipament pe un teren accidentat.

Nu există nicio îndoială că exercițiile fizice fac minuni pentru sănătatea noastră, de la stimularea stării de spirit până la întărirea sistemului nostru imunitar. Dar, ca și în studiile anterioare, noua cercetare a detectat posibile semne de suprimare a imunității.

Pe fondul schimbărilor fizice așteptate, care ajută corpul nostru să mențină creșterea de lichide, energie și oxigen pe care o cere exercițiul fizic, a existat o scădere a moleculelor implicate în inflamație. Aceasta a fost însoțită de o creștere a opiorfinelor, un dilatator al vaselor de sânge periferice.

Ce înseamnă în cele din urmă aceste schimbări pentru funcția pe termen scurt a sistemului imunitar nu este clar, dar cercetătorii au câteva idei.

,,Opiorfina poate crește fluxul sanguin către mușchi în timpul regimului de exerciții fizice pentru a îmbunătăți livrarea de oxigen și nutrienți”, scrie echipa în lucrarea lor.

Exercițiile fizice fac minuni pentru sănătatea noastră

,,Scăderea moleculelor inflamatorii pe care am observat-o în salivă după exerciții fizice ar putea reprezenta un mecanism de adaptare pentru a îmbunătăți schimbul de gaze ca răspuns la o cerere mai mare de oxigen celular”.

Au existat schimbări și în microbiomul oral al participanților. Cercetătorii suspectează că acest lucru s-a datorat creșterii peptidelor antimicrobiene găsite în gura pompierilor după activitatea lor intensă, posibil pentru a compensa suprimarea imunitară, deși această concluzie este contestată, scrie ScienceAlert.

Acestea fiind spuse, alți oameni de știință susțin că unele dintre schimbările observate ar putea să nu fie indicii ale unei suprimări imunitare, ci ale unei ,,stări sporite de supraveghere și reglare imunitară”.

Cu toate acestea, coroborat cu studiile anterioare, ,,există dovezi care susțin o relație între solicitările fizice și o incidență mai mare a infecțiilor respiratorii”, concluzionează Nakayasu și echipa.

Această cercetare a fost publicată în Military Medical Research.

Care sunt cele cinci noi sporturi aprobate în programul Jocurilor Olimpice Los Angeles 2028

Cursă de 100 de metri cu un singur sportiv, după ce toți ceilalți finaliști s-au retras

Iată medicamentul care păcălește organismul să creadă că face sport!

Cine face sport doar în weekend se bucură în continuare de beneficii