Home » Știință » Descoperire majoră în studiul bolii Alzheimer! Un tratament a redus nivelurile de amiloide

Credit foto: Chalmers University of Technology/Katharina Merl via EurekAlert
Publicat: 05.10.2023

Un factor probabil în declanșarea bolii Alzheimer este acumularea de molecule numite peptide amiloide. Acestea provoacă moartea celulelor și sunt adesea găsite în creierul pacienților cu Alzheimer. Acum, cercetătorii de la Universitatea Chalmers de Tehnologie din Suedia au arătat că celule de drojdie care acumulează aceste peptide amiloide își pot reveni după ce au fost tratate cu nanofulgi din oxid de grafen.

Alzheimer, o boală a creierului pentru care nu există la momentul actual un leac, duce la demență și moarte. Cercetătorii estimează că peste 40 de milioane de oameni din toată lumea trăiesc cu Alzheimer sau o formă de demență. Totodată, costul estimat al acestor boli este de 1% din produsul intern brut (PIB) de la nivel global.

Peptidele de beta-amiloide ce se acumulează în creier sunt considerate a fi principala cauză pentru boala Alzheimer. Acestea declanșează o serie de procese nocive în neuroni, celulele creierului, și produc o pierdere de funcții celulare vitale sau moarte celulară, iar astfel apare pierderea funcțiilor cerebrale în zonele afectate. Până acum, oamenii de știință nu au găsit strategii eficiente pentru a trata acumularea de amiloide în creier.

„Așa ceva nu a mai fost observat până acum”

Cercetătorii de la Universitatea Chalmers au demonstrat recent că tratamentul cu oxid de grafen reduce nivelurile de peptide amiloide agregate într-un model cu celule de drojdie.

„Acest efect al oxidului de grafen a fost demonstrat și de alții, dar nu în celule de drojdie. Studiul nostru explică și mecanismul din spatele efectului. Oxidul de grafen afectează metabolismul celulelor într-un mod ce crește rezistența acestora la proteine și stresul oxidativ. Așa ceva nu a mai fost observat până acum”, a declarat Xin Chen, autor coordonator al studiului.

„Celulele de drojdie din modelul nostru seamănă cu neuronii afectați de acumularea de beta-amiloide42, o formă de peptide amiloide cea mai predispusă agregării. Aceste celule îmbătrânesc mai repede decât în mod normal, prezintă stres și disfuncție mitocondrială, și o producție crescută de radicali reactivi de oxigen nocivi”, a adăugat Xin Chen.

Nanomateriale bidimensionale din carbon cu proprietăți unice

Nanofulgii din oxid de grafen sunt nanomateriale bidimensionale din carbon cu proprietăți unice, inclusiv biocompatibilitate crescută și conductivitate uimitoare. Aceștia sunt folosiți în diverse proiecte de cercetare, inclusiv dezvoltarea de tratamente pentru cancer și biosenzori.

De asemenea, nanofulgii sunt solubili în apă și interacționează bine cu biomolecule precum proteine. Atunci când pătrunde în celule vii, oxidul de grafen este capabil să influențeze procesele de acumulare ale proteinelor.

Tratamentul pentru pacienții cu Alzheimer, un semn de întrebare

„Drept rezultat, acesta poate îngreuna formarea de agregate de proteine și promova dezintegrarea agregatelor existente. Noi credem că nanofulgii acționează prin două căi independente pentru a reduce efectele toxice ale beta-amiloidelor42 în celulele de drojdie”, a explicat Santosh Pandit, autor al studiului și cercetător în sisteme biologice, citat de EurekAlert.

Un tratament pentru pacienții cu Alzheimer continuă să fie un mare semn de întrebare. Totuși, potrivit cercetătorilor de la Chalmers, oxidul de grafen reprezintă un potențial pentru studiile viitoare. Echipa a demonstrat, de asemenea, că tratamentul reduce efectele toxice ale agregatelor de proteine specifice bolii Huntington în celule de drojdie.

Studiul despre oxidul de grafen în tratarea bolii Alzheimer poate fi accesat aici.

Auguste Deter, primul om din lume diagnosticat cu Alzheimer