Home » Știință » Un fizician susține că Universul nu are nevoie de materie întunecată pentru a exista

Publicat: 19.03.2024

Undele sonore fosilizate din hărțile galaxiilor din întreg Universul ar putea fi interpretate ca semne ale unui Big Bang care a avut loc cu 13 miliarde de ani mai devreme decât sugerează modelele actuale. Un fizician susține și că Universul nu are materie întunecată.

Anul trecut, fizicianul teoretician Rajendra Gupta, de la Universitatea din Ottawa (Canada) a publicat o propunere destul de extraordinară conform căreia vârsta acceptată în prezent a Universului este o iluzie optică, una care maschează adevărata sa stare străveche și ne scutește, de asemenea, de necesitatea de a explica forțele ascunse.

Ultima analiză a lui Gupta sugerează că oscilațiile din primele momente ale timpului, păstrate în structurile cosmice la scară largă, susțin afirmațiile sale.

De ce crede un fizician că Universul nu are materie întunecată?

Universul nu are materie întunecată? „Descoperirile studiului confirmă că munca noastră anterioară despre vârsta Universului de 26,7 miliarde de ani ne-a permis să descoperim că Universul nu necesită existența materiei întunecate”, spune Gupta.

„În cosmologia standard, expansiunea accelerată a Universului este considerată a fi cauzată de energia întunecată, dar este, de fapt, cauzată de slăbirea forțelor naturii pe măsură ce Universul se extinde, nu datorită energiei întunecate”, continuă fizicianul.

Revenind la modelele acceptate în prezent ale expansiunii accelerate, goliciunea spațiului încetează să fie foarte goală acum aproximativ 13,7 miliarde de ani, fiecare particulă de material din Univers fiind concentrată într-un volum care ar încăpea într-un buzunar, scrie Science Alert.

Toate acestea erau în regulă până când măsurătorile a ceea ce se credea a fi galaxii proaspăt apărute au dezvăluit un Univers care părea surprinzător de matur pentru obiectele cosmice masive care nu aveau nici măcar un miliard de ani.

Aceasta îi lasă pe astronomi cu o dilemă: fie modelele existente privind evoluția galaxiilor și a găurilor negre trebuie ajustate, fie Universul a existat, de fapt, de mai mult timp decât credem.

Este cosmologia actuală greșită?

Modelele cosmologice actuale fac presupunerea rezonabilă că anumite forțe care guvernează interacțiunile particulelor au rămas constante de-a lungul timpului. Gupta contestă un exemplu specific al acestei „constante de cuplare”, întrebându-se cum ar putea afecta aceasta răspândirea spațiului pe perioade de timp extrem de lungi.

Este destul de greu ca orice ipoteză nouă să-i supraviețuiască examinării intense a comunității științifice. Dar sugestia lui Gupta nu este chiar în întregime nouă; se bazează vag pe o idee care a fost respinsă acum aproape un secol.

La sfârșitul anilor 1920, fizicianul elvețian Fritz Zwicky s-a întrebat dacă lumina roșie a obiectelor foarte îndepărtate este rezultatul pierderii de energie, asemenea unui alergător de maraton epuizat de o lungă călătorie prin eonii spațiului.

Ipoteza sa despre „lumina obosită” a concurat cu teoria acum acceptată că frecvența deplasată spre roșu a luminii i se datorează expansiunii cumulative a spațiului care trage de undele de lumină ca un arc întins.

Dacă Universul nu are materie întunecată, este acesta mai ușor de explicat?

Consecințele versiunii lui Gupta a ipotezei despre lumina obosită, ceea ce este numit cuplarea constantelor covariante plus lumina obosită, sau CCC+TL, ar afecta expansiunea Universului, eliminând forțele misterioase ale energiei întunecate și punând la dispoziție interacțiuni schimbătoare între particulele cunoscute pentru întinderea sporită a spațiului.

Pentru a înlocui modelele existente cu CCC+TL, Gupta ar trebui să convingă cosmologii că modelul său face o treabă mai bună în explicarea a ceea ce vedem la scară largă. Studiul său recent încearcă să facă acest lucru folosind CCC+TL pentru a explica fluctuațiile în răspândirea materiei vizibile în spațiu cauzate de undele sonore dintr-un Univers nou-născut și strălucirea zorilor antici cunoscută sub numele de radiația cosmică de fond în microunde.

Deși analiza sa concluzionează că teoria sa hibridă despre lumina obosită poate interacționa frumos cu anumite caracteristici ale ecourilor reziduale ale luminii și sunetului ale Universului, face acest lucru doar dacă renunțăm și la ideea că materia întunecată este reală.

Desigur, absența necesității de a explica originile materiei întunecate sau ale energiei întunecate ar face fizica puțin mai ușoară în unele privințe. Dacă CCC+TL este capabilă să întoarcă cosmologia pe dos va depinde de capacitatea sa de a rezolva mai multe probleme decât creează.

Pentru moment, Universul nostru rămâne la vârsta de 13,7 miliarde de ani, chiar dacă are câteva schelete misterioase în dulapul său.

Această cercetare a fost publicată în The Astrophysical Journal.

Telescoapele Hubble și Webb s-au aliat și au măsurat expansiunea Universului