Transportul „verde” al viitorului

01 03. 2011, 00:00

Robotul care îţi pedalează bicicleta

Vrei să te plimbi cu bicicleta, prietenoasă, prin definiţie, cu
mediul, să te bucuri de briza placută care îţi despleteşte părul şi
să vizitezi împrejurimile, dar eşti prea obosit sau prea leneş ca
să pedalezi tu însuţi dispozitivul cu două roţi? Atunci, s-ar putea
să vrei să investeşti în propriul robot ciclist, un partener de
încredere în sarcina căruia să laşi responsabilitatea, uneori nu
foarte plăcută, a pedalatului. Joules, pe numele său, ţi-ar putea
fi companionul mecanizat permanent, aflat pe şaua din spate a
bicicletei-tandem cu care vine la pachet, prestând toată munca, în
timp ce tu, mândru posesor, eşti transportat şi te bucuri de
privelişte şi de senzaţie. Bicicleta şi robotul cântăresc,
împreună, aproximativ 90 de kilograme, ceea ce face drumeţia una cu
gabarit serios, dar conceptul rămâne unul intrigant şi interesant,
chiar dacă încurajează, indirect, lipsa activităţilor
sportive.

Trenul rutier wireless


Toţi acei şoferi care încearcă să execute orice fel de acţiune de
natură să îi distragă în timp ce îşi conduc autovehiculele, cum ar
fi să se machieze, să vorbească la telefon, să îşi verifice
e-mail-urile, să scrie sms-uri şi să facă, în general, diverse
lucruri cu mâinile aflându-se la volan, vor putea desfăşura toate
aceste activităţi în deplină siguranţă, după ce programul SARTRE (
Trenuri Rutiere Sigure pentru Mediu) al Uniunii Europene va fi
aplicat pe autostrăzile bătrânului continent. SARTRE este un sistem
de încolonare wireless, care le permite şoferilor aflaţi în
autoturisme să se alăture unui convoi de maşini, controlate de un
autovehicul fruntaş”, pilotat de un şofer profesionist. Tot ce
trebuie să faci este să îi comunici şoferului, prin semnal GPS,
intenţia de a te anexa trenului” de maşini, să te aşezi în spatele
coloanei şi să te relaxezi în timp ce maşina în care te afli
urmează, în mod automat, grupul. Atunci când te apropii de
destinaţia dorită, îi semnalizezi şoferului să îţi elibereze
autoturismul din convoi şi îi reiei comanda. Detaliile sunt
sporadice momentan, dar se pare că acest concept va apărea destul
de curând pe drumurile europene.

Cale ferată monoşină alimentată de puterea muşchilor
umani


Cu siguranţă mulţi dintre pietonii aflaţi la oraş îşi doresc o
modalitate de a evita haosul din trafic şi aglomeraţia, încât să
poată parcurge şi traversa în siguranţă oraşele, fără a îşi face
griji şi a risca să fie loviţi de maşini. Această dorinţă ar putea
deveni realitate într-o bună zi, dacă proiecte conceptuale precum
Schweeb, o cale ferată monoşină acţionată de muşchi umani, va
prinde contur la nivel mondial. În prezent doar un fel de
montagne-rousse al unui parc de amuzament din Noua Zeelandă,
această monoşină cu cabine puse în mişcare prin pedalare constă
într-un lung şir de capsule individuale atârnânde, ce pot atinge
viteze de până la 50 de kilometri pe oră, fără ca utilizatorul uman
să depună prea mult efort punându-le în mişcare.

Vehiculul conceptual autonom


Pentru cei încântaţi de ideea posedării unui vehicul personal, dar
care nu găsesc plăcerea condusului, Atnmbl – prescurtarea de la
„Autonomobil” – ar putea fi forma ideală de transport fără griji.
Cu spaţiu cât să găzduiască şapte pasageri în habitaclu şi cu
pereţi laterali transparenţi, dar fără volan, schimbător, pedale
sau alte resorturi de control, acest vehicul care ştie să se
parcheze singur şi să se autopiloteze încurajează conversaţia şi
interacţiunea între ocupanţii săi şi concentrarea, mai degrabă,
asupra peisajelor şi a împrejurimii, decât asupra navigării.
Proiectanţii săi estimează că Atnmbl ar putea deveni realitate
înainte de 2040.

Maşina Solară de Lux cu Solzi


Cu un fizic impresionant, asemănător, la prima vedere, cu cel al
altor vehicule electrice futuriste concenptuale, BMW Lovos dispune
de o caracteristică într-adevăr unică: are solzi. Solzi solari,
fotovoltaici mai exact, care funcţionează atât ca producători de
energie, cât şi ca frâne ce acţionează, printr-un efect de tip
paraşută, opunându-se curenţilor de aer frontali şi reducând viteza
vehiculului. Creat de Anne Forschner, absolventă a Universităţii
Pforzheim din Germania, acest concept ar putea să nu fie cel mai
realistic şi practic vehicul electric proiectat vreodată, dar are,
cu siguranţă, un aspect unic şi aduce în atenţie premise cel puţin
interesante.

Autoturism modificat, pe şenile, pentru zăpadă şi
gheaţă

Numai şenilele, o suspensie bine întărită şi un motor
supraalimentat îi permit lui Subaru Trax STI să ajungă acolo unde
niciun alt autoturism nu ar putea vreodată: off-road, pe gheaţă şi
pe zăpadă. Maşina modificată şi-a inceput existenţa ca Subaru
Impreza WRX STI. Apoi, pilotul american de raliu Ken Block a
transformat-o în Trax STI, care este, probabil, singurul vehicul de
acest fel din lume. Şenilele, suspensile întărite şi garda ridicată
îi permit vehiculului să se deplaseze fără efort atât pe zăpadă cât
şi pe gheaţă. Modificările aduse maşinii au fost preparate de
Vermont SportsCar: cei ce aici au asamblat şenilele în locul
roţilor, amortizoare de raliu, frâne hidraulice şi un motor STI
turbo supra-alimentat.

Patru autoturisme cu emisii zero de la Renault


În timp ce producătorii de maşini americani încă dezbat avantajele
şi dezavantajele construirii şi comercializării de vehicule
intergral electrice, francezii de la Renault nu mai stau deloc pe
gânduri, debutând deja cu patru maşini în întregime electrice la
Show-ul Automobilistic de la Frakfurt, din 2009. Linia include o
mică maşină urbană, de două persoane, o autoutilitară uşoară pentru
şoferi profesionişti, o maşină de familie de tip SUV şi o maşină de
orş” de cinci pasageri. Toate cele patru automobile au fost
anunţate ca disponibile spre achiziţionare începând cu acest
an.

Bicicleta pliabilă ultra-compactă


Ce poate fi mai prietenos cu mediul – exceptând, probabil, mersul
pe propriile picioare – decât plimbarea cu o bicicletă pe străzile
orasului? Pentru cei care locuiesc la o distanţă un pic prea mare
faţă de locul de muncă, ori stau în apartamente mici, bicicletele
ar însemna transportul ideal dacă s-ar putea micşora suficient
încât să poată fi urcate, fără efort şi fără spaţiu ocupat, în
trenuri ori depozitate într-un dulap. Iată incredibila
Contortionist, o bicicletă pliabilă, care se răsuceşte din toate
încheieturile pentru a deveni nu mai mare de 65 de centimetri,
exact cât circumferinţa uneia dintre roţile sale, în doar 20 de
secunde. Odată împachetată, bicicleta poate fi trasă cu uşurinţă pe
stradă de unul dintre mânere.

Maşini electrice robotizate înşirate


Întocmai asemenea cărucioarelor de cumpărături de la
supermarketuri, vehiculele electrice ataşate vor putea fi
închiriate în marile centre urbane şi apoi returnate centrelor
pentru reîncărcare. CityCars vor ocupa foarte puţin spaţiu, oferind
locuri pentru doi pasageri şi o cantitate minimă de bagaje,
putându-se îngrămădi în cele mai strâmte locuri de parcare. Creat
de cercetătorii Institutului Tehnologic Massachussetts, concentul
CityCar ar putea ajunge pe strazile oraşelor americane mai devreme
decât se aşteaptă mulţi, General Motos lucrând în prezent la un
prototip.

CoolRider, alternativa sportiva la Segway

CoolRider este un dispozitiv destul de puţin complicat: se rezumă
la un motor ataşat unei roţi, din care porneşte o manetă lungă,
pentru stabilirea direcţiei. I se poate ataşa o platformă inclusă
în pachetul standard, pentru a fi întrebuinţat ca un scooter, sau
poate fi folosit stând în picioare, ca pe role sau pe skateboard.
Acumulatorii reîncărcabili permit o autonomie a aparatului de
aproximativ o oră după fiecare încărcare. Viteza maximă atinsă este
de numai 20 de kilometri pe oră, viteză apropiată de cea cu care se
deplasează un Segway, mult mai voluminos însă şi cu un aer mai
puţin sportiv. De asemenea, CoolRider costă cam un sfert din preţul
unui Segway, aproximativ 1.250 de dolari. Singurul pericol, dincolo
de acumularea în greutate din cauza lipsei de mişcare, este
poziţionarea mânerului: are un aspect „cool”, dar predispune la
accidentări.

Bicicletele de închiriat care generează energie pentru
autobuzele hibride


Cicliştii produc o mare cantitate de energie cinetică în timp ce
pedalează, iar această energie ar putea, foarte bine, să fie
recoltată şi folosită. Un concept, care vizează bicicletele de
închiriat, s-ar concentra fix asupra acestui lucru. Inginerul Chiyu
Chen a creat sistemul de biciclete „Hybrid”, care le permite
cicliştilor să câştige credite atunci când merg cu bicicletele, pe
care le pot consuma apoi, în folosirea altor mijloace de transport
la care apelează. Este un început timid, care încurajează însă
viitoare îndrăzneţe mijloace de canalizare a energiei produse de
biciclete în sistemele electrice ale transportului public
urban.

Bicicleta computerizată şi securizată


Nu poate fi furată, graţie unui cititor de amprente care îi permite
numai posesorului să o folosească. De asemenea, cauciucurile nu i
se vor dezumfla niciodată, iar o baterie alimentată fotovoltaic va
asigura energie pentru asistarea mersului în amontele unor pante.
Per ansamblu, această bicicletă cu aspect clar futurist, proiectată
de ciclistul olimpic Chris Boardman, înlătură foarte multe din
pretextele pe care le folosesc oamenii ca să nu isi achizitioneze o
bicicletă, însă preţul ei se anunţă destul de piperat, 4.000 de
dolari. Este în prezent numai un concept, iar Boardman se aşteaptă
să mai treacă vreo 20 de ani până să poată fi disponibilă
comercial.