Prima pagină Stiinta

Spyker C8 - razboinicul olandez

Andrei Craciun 08.24.2007 | ● Vizualizări: 65
Spyker C8 - razboinicul olandez     Spyker C8 Razboinicul olandez + zoom
Galerie foto (1)

Sunt multe lucruri de spus despre Olanda, dar, daca ne oprim la automobile, lista este extrem de sumara. Pentru multi dintre noi, ea se rezuma la exoticul producator Donkervoort, dar mai exista un nume care poate atrage lumina reflectoarelor asupra sa la orice salon auto cu pretentii. Este vorba despre Spyker si, cu toate ca titulatura nu va spune mare lucru, modelele sale se intrec, la performante si pret, cu elita Europei.

Constructorul olandez beneficiaza de una dintre cele mai vechi traditii automobilistice. In 1898, Jacobus si Hendrik-Jan Spijker, manufacturieri de trasuri in Amsterdam, realizau primul lor automobil, propulsat de un motor furnizat de catre Benz. Cei doi au dezvoltat in continuare aceasta latura a afacerii, inregistrandu-si compania sub numele Spyker, pentru a inlesni o penetrare mai facila a pietelor externe.

Printre momentele de referinta, putem aminti aparitia, in 1903, a modelului Spyker 60HP, recunoscut ca prima masina de curse cu sase cilindri si tractiune integrala permanenta. Cu toate ca modelele incepusera sa fie recunoscute pentru calitatea deosebita a realizarii, in 1925 Spyker a incetat sa le mai produca.

Noile Spyker au reusit sa preia spiritul si traditia anilor de inceput, devenind in scurt timp unele dintre cele mai exotice aparitii din segmentul select al supersportivelor.

25 de unicate
Filosofia Spyker presupune nu gasirea unor clienti pentru masinile sale, ci realizarea de automobile dupa specificatiile si dorintele clientilor. Fiecare exemplar este unic si poseda un numar mare de reglaje individuale. In anul 2002, au fost produse doar 25 de exemplare, fapt ce a conferit posesorilor acestora un inalt grad de exclusivitate.

Ideea de masina construita in jurul soferului se pastreaza si dupa vanzare, orice operatiune de reglare ramanand marcata in fisa tehnica si individualizand si mai mult exemplarul respectiv. Caracterizata de o constructie lejera si de un design pur, in care compromisurile nu isi gasesc locul, Spyker C8 este o sportiva de doua locuri, cu motorul pozitionat central si cu sasiul din aluminiu

Panourile caroseriei sunt realizate tot din aluminiu, partile frontala si posterioara deschizandu-se complet, pentru accesul fara dificultate catre toate subansamblele mecanice. Nici un artificiu, nici o concesie Pe langa functia practica – aceea de reglare facila in caz de nevoie –, sistemul garanteaza si o satisfactie enorma in momentul in care privirea ii intalneste componentele, realizate cu aceeasi grija pentru detalii precum exponatele dintr-un muzeu.

Indiferent daca privesti motorul, prizele de aer, jantele, sistemul de evacuare, suspensia reglabila sau sistemul de franare, poti identifica imediat o sete de perfectiune rar intalnita chiar si in cercul restrans al manufacturierilor. Toate detaliile sunt de natura sa scoata la iveala pasiunea soferului pentru automobilul ideal, la care sistemele inutile si cocoloselile nu isi gasesc locul, obisnuitele artificii, care au tendinta de a accentua caracterul prietenos al masinilor sport din ziua de azi, lipsind cu desavarsire.

Scurta, dar foarte activa implicare aviatica din timpul primului Razboi Mondial si-a pus amprenta pe designul multor elemente din exterior si interior. Acesta din urma este cat se poate de spartan, dar posibilitatile sale de personalizare sunt nelimitate. Totusi, exceptand duritatea sasiului, nu exista alte elemente de siguranta pasiva decat, fireste, centurile in patru puncte. Subtilele linii si suprafete curbe ale caroseriei nu ezita totusi sa dezvaluie performantele brutale de care este in stare bolidul.

Prima versiune lansata a lui Spyder s-a petrecut in cadrul salonului de la Birmingham, din anul 2000, succesul ei determinand prezentarea in anul urmator a versiunii coupé cu acoperis integral din sticla, denumita Laviolette. In ambele cazuri, motorul era un V8 din aluminiu, furnizat de Audi si cuplat la o cutie manuala cu sase trepte.

Tractiunea este spate, optional putandu-se alege o cutie secventiala. Bolizii sunt dotati cu sistem de control al tractiunii si cu ABS, la cerere putandu-se instala si un diferential cu alunecare limitata. V8-ul de 4,2 litri este modificat in atelierele Spyker si poate avea intre 400 si 450 CP, in functie de preferintele clientului.

Pe pista si pe strada

Din dorinta de a se implica in competitiile sportive, Spyker a trecut si la dezvoltarea unui model dedicat pistelor, realizat conform specificatiilor riguroase impuse de organismele internationale. Dupa ce, in 2002, a participat la cateva curse din campionatul GT, inclusiv la cea de la LeMans, a fost lansata versiunea de strada (Double 12S), caracterizata de faptul ca motorul poate avea puteri diferite, in functie de stagiile de preparare (intre 400 si 620 CP).

Pentru toate modelele, sistemul de management al motorului permite o setare rapida a curbelor de putere si de cuplu, adaptandu-se stilurilor feluritilor piloti si nivelului de experienta al acestora. Toate celelalte elemente, inclusiv distributia fortei de franare sau nivelul garzii la sol, pot fi realizate in cateva minute, conceptul driver’s car fiind impins la extrem. Mixand un aspect radical, performante teribile si posibilitati infinite de ajustare, Spyker si-a asigurat locul in galeria celor mai exotici constructori de automobile. Ce altceva si-ar mai putea dori o masina al carei singur scop este implinirea viselor posesorului ei?

Foto: Spyker

FACTS


C8 Double 12S - dimensiuni
Inaltime - 1,195 m
Lungime - 4,585 m
Latime - 1,980 m
Greutate - 1,215 t
Motorizare - Motor V8 la 90°
Cilindree - 3.999 cm3
Putere - 620 CP
Cuplu - 550 Nm
Tractiune - spate
Cutie de viteze manuala - 6Æ1 trepte
Acceleratie - 0-100 km/h 3,8 sec
Viteza max. - 345 km/h
Pret aprox. - 350.000 euro
 
C8 Laviolette - dimensiuni
Inaltime 1,245 m
Lungime 4,185 m
Latime 1,880 m
Greutate 1,070 t
Motorizare Motor V8 la 90°
Cilindree 4.172 cm3
Putere 450 CP
Cuplu 480 Nm
Tractiune spate
Cutie de viteze manuala, 6Æ1 trepte
Acceleratie 0-100 km/h 4,2 sec
Viteza max. 306 km/h
Pret aprox. 240.000 euro

C8 Spyder - dimensiuni

Inaltime 1,080 m
Lungime 4,185 m
Latime 1,880 m
Greutate 1,000 t
Motorizare Motor V8 la 90°
Cilindree 4.172 cm3
Putere 400 CP
Cuplu 480 Nm
Tractiune spate
Cutie de viteze manuala, 6Æ1 trepte
Acceleratie 0-100 km/h 4,5 sec
Viteza max. 300 km/h
Pret aprox. 215.000 euro
 
Tag-uri: Spyker C8

ASCULTĂ CE GÂNDEȘTI