Home » Știință » Rasaritul clonelor

Rasaritul clonelor

Publicat: 17.09.2007
Imaginati-va ca sunteti singuri in fata unei oglinzi si va examinati atent chipul. De multe ori, psihologii au observat ca, daca practicam acest exercitiu de hedonism timp indelungat, ajungem sa ne pierdem partial identitatea, sa ne uitam fix la chipul care ne priveste si sa ne intrebam: cine este real, eu, sau cel care se uita la mine?

1967. Enzima care leaga ADN-ul este izolata de Paul Berg, care, cinci ani mai tarziu, reuseste pentru prima oara sa recombine molecule de ADN.

1969. James Shapiero, de la Universitatea Harvard, anunta ca, in colaborare cu Johnathan Beckwith, a izolat o gena. Gena respectiva era responsabila cu functionarea aparatului digestiv la sugari si se regasea intr-o anumita bacterie.

1970.
Atat Howard Termin, cat si David Baltimore, lucrand independent unul de celalalt, izoleaza enzima restric­tiva a codului ADN. Numita Reverse Transcriptae, aceasta enzima taie mole­culele ADN-ului in niste locuri extrem de precise, iar capacitatea de a o izola deschide drumul manipularii ADN-ului.

1972.
Paul Berg creeaza in labora­toarele Universitatii Oxford primele molecule recombinate de ADN, mixand ADN-ul de la doua organisme diferite.

1973.
Stanley Cohen si Herbert Boyer concep primul organism cu ADN recombinat. Tehnica ADN-ului recombinat, neschimbata pana azi, permite geneticienilor sa manipuleze cum doresc codul genetic al unui organism.

1977. Geneticianul german Karl Illmense, lucrand impreuna cu biologul Peter Hoppe la Laboratoarele Jackson din Maine, creeaza un soricel dintr-un singur parinte, punand astfel bazele clonarii embrionare.

1979. Este facut unul dintre cele mai surprinzatoare anunturi ale geneticii moderne: Karl Illmense pretinde ca a clonat trei soricei.

1983.  Are loc ceea ce, mai tarziu, se va numi cea mai mare achizitie a biolo­giei moleculare moderne: biologul Kary B. Mullis elaboreaza reactia lantului polimeric (PCR, de la Polymerace Chain Reaction), tehnica ce permite sinteza rapida a diverselor fragmente de ADN.

1983. Davor Solter si David McGrath incearca sa cloneze soareci folosindu-se de o metoda noua de fuzi­une a nucleelor, inventata chiar de ei. Cei doi biologi realizeaza acest experi­ment pentru a determina daca ADN-ul se specializeaza asemenea celulelor.

1984. Danezul Steen Willadsen desavarseste clonarea embrionara initiata de Illmense, reusind sa clo­neze o oaie din embrionul unei celule.

1986. Willadsen cloneaza, in laboratoarele de la Grenada Genetics, o vaca, folosind embrioni in varsta de o saptamana. Experimentul demonstreaza ca informatia genetica a celulelor nu se schimba pe masura ce acestea se specializeaza, iar ADN-ul poate fi readus la forma sa originara.

1986. La numai trei saptamani de la clonarea efectuata de Willadsen, apare a doua vaca clonata prin tehnica embri­o­nara. Experimentul se desfasoara in la­boratoarele Universitatii din Wisconsin, sub coordonarea lui Neal First, Randal Prather si Willard Eyestone.