Prima pagină Cultura

Virgin, marca tuturor posibilitatilor

Raluca Mirescu | 08.31.2007 | ● Vizualizări: 485
Virgin marca tuturor posibilitatilor     Virgin marca tuturor posibilitatilor + zoom
Galerie foto (1)

Virgin este un nume aparte in lumea marcilor. Este acel caz ideal care sfideaza regula jocului si pe toata lumea, reusind totodata sa aiba succes. Richard Branson a pornit grupul Virgin de la zero si, in pofida tuturor obstacolelor, a ajuns in varf. Istoria marcii Virgin este de fapt istoria vietii lui, cea mai spectaculoasa poveste despre supravietuire, despre sansa si despre cum sa faci avere traind exact asa cum iti doresti.

Prima companie Virgin a aparut la Londra in 1970, sub numele de Virgin Mail Order Records, si distribuia prin posta discuri cu muzica, la preturi reduse. Guvernul britanic tocmai abrogase acordul de mentinere a preturilor en detail, dar nici un magazin nu a profitat de acest lucru pentru a micsora preturile.

In schimb, Richard Branson (20 de ani) a vazut in asta o oportunitate de afaceri ispititoare. Operatiunile au demarat sub numele de Virgin si, in scurt timp, afluxul de comenzi a ajuns mai mare decat anticipase Branson initial. In anul urmator, dupa ce compania a ajuns in pragul falimentului din cauza unei greve a lucratorilor postali, Branson si asociatii sai au hotarat sa-si deschida propriul magazin de muzica. Prima locatie s-a aflat in Oxford Street, deasupra unui magazin de pantofi, iar in loc de chirie proprietarul a primit asigurarea ca magazinul de discuri Virgin va atrage atat de multi oameni, incat vanzarile de pantofi vor creste spectaculos. De la bun inceput, Virgin a fost promovat ca un loc in care oamenii nu dau buzna doar pentru a cumpara discuri, ci si pentru a asculta muzica impreuna. Selectia titlurilor oferite se remarca printr-un anumit elitism si se refuza in mod deliberat promovarea unor staruri la moda care nu se potriveau cu stilul Virgin.

Astfel, in scurt timp, magazinele Virgin au devenit o destinatie obligatorie pentru pasionatii de muzica, iar la doi ani de la lansare, Virgin era deja unul dintre cele mai mari lanturi de magazine de discuri din Marea Britanie. Venise timpul sa se treaca la urmatoarea etapa: casa de discuri Virgin. De la hippie la punk Primul artist produs de casa de discuri Virgin Music a fost Mike Oldfield, cu celebrul album Tubular Bells, lansat in mai 1973. Dupa ce Richard Branson a convins un post de radio sa difuzeze in intregime cele 45 de minute de muzica de pe Tubular Bells, vanzarile au crescut spectaculos.

In urmatorii patru ani, principala sursa de profit pentru Virgin Music au fost vanzarile realizate de Mike Oldfield cu Tubular Bells si apoi cu Hergest Ridge si Ommadawn. Banii au fost investiti pentru producerea unor trupe noi si, deja in 1976, Virgin Music ajunsese sa aiba un catalog plin cu muzica de calitate, desi cu prea putine nume care sa vanda suficient. In plus, noua moda in muzica se afla sub semnul punk-ului agresiv, in timp ce Virgin Music era perceputa mai degraba ca o casa de discuri hippie.

Solutia s-a numit Sex Pistols, trupa cu care Virgin Music a semnat in 1977 un contract si care a readus casa de discuri in circuitul muzical. Manifestarile publice marca Sex Pistols erau suficient de controversate pentru a atrage atentia presei, fapt care nu numai ca a contribuit la cresterea vanzarilor, dar a si facut ca Virgin Music sa devina, spre sfarsitul anilor ’70, o casa de discuri de renume international, cu un portofoliu de invidiat.

Muzica avioanelor
In 1983, Richard Branson a decis ca a venit timpul pentru o noua investitie. Atunci s-a nascut Virgin Publishing, varianta de ultima ora a Editurii Virgin Books, pe care Branson o infiintase la sfarsitul anilor ’70 pentru a edita lucrari despre muzica si despre viata starurilor muzicale. Gratie facilitatilor fiscale oferite de catre guvernul britanic, grupul Virgin s-a implicat pentru o scurta perioada in productia cinematografica, insa, dupa cateva filme, s-a decis ca este mult mai profitabila si mai sigura distributia de filme si casete video.

Marea provocare a venit in februarie 1984, cand Richard Branson a fost sunat de catre un avocat american care cauta investitori pentru finantarea unei noi linii aeriene, pe ruta Gatwick-New York. Branson a fost cucerit de idee si, patru luni mai tarziu, primul avion al companiei Virgin Atlantic, avand la bord 250 de ziaristi si fotografi, a efectuat zborul inaugural spre New York. Filosofia de afaceri de la care a pornit Virgin Atlantic era simpla dar novatoare: sa ofere servicii de first-class la preturi de business-class.

Odata cu lansarea Virgin Atlantic, Branson a inceput sa se implice tot mai mult in promovarea marcii Virgin. Pentru ca nu se putea masura cu bugetul de publicitate al principalului competitor, British Airways, Branson a folosit povestea Virgin pentru a atrage atentia presei; dupa cum spunea chiar el, „am descoperit ca presa scrie cu placere despre Virgin daca poate atasa acestei marci un chip”.

Constient ca pentru o companie aeriana imaginea publica este fundamentala, Richard Branson s-a implicat tot mai mult in promovarea numelui Virgin Atlantic, fara sa se dea in laturi de la nimic, de la a imbraca haine caraghioase, la a poza intr-o cada plina cu spuma. O scurta vizita la bursa In 1986, Virgin era una dintre cele mai mari companii private din Marea Britanie, cu vanzari anuale de peste 189 de milioane de lire sterline, insa posibilitatile de extindere erau limitate de resursele proprii si de disponibilitatea bancherilor.

In consecinta, Richard Branson a optat pentru listarea publica a unei parti din grupul Virgin, care putea sa corespunda criteriilor impuse de bancile de investitii din City. In urmatorii doi ani, piata bursiera internationala a inregistrat un colaps general, timp in care pretul actiunilor Virgin a scazut la jumatate, desi compania consemna profituri in crestere. In plus, Branson s-a lovit de opozitia directorilor din consiliul de administratie atunci cand a venit cu propunerea de a lansa o oferta de cumparare a casei de discuri EMI Music. Pentru ca stilul de lucru al lui Richard Branson nu se potrivea deloc cu felul cum trebuia condusa o companie listata public, in iulie 1988, cei de la Virgin au anuntat ca vor lansa o oferta de rascumparare.

Vizita la bursa a lasat grupul Virgin cu o datorie de peste 300 de milioane de lire sterline, ceea ce a impus rapid o revizuire a tuturor activitatilor grupului. Atunci a fost momentul cand Branson a decis sa vanda 67 dintre magazinele sale de muzica mai mici, pentru a se concentra pe cele de tip megastore, care asigurau un volum mult mai mare de vanzari. Astfel, pe langa magazinul din Oxford Street, Virgin a deschis la Paris un megastore direct pe Champs-Elysées, iar ulterior unul la Sydney, ambele inregistrand un succes urias. La un pas de faliment La inceputul anilor ’90, rivalitatea dintre Virgin Atlantic si British Airways s-a acutizat, transformandu-se intr-un conflict la vedere, relatat pe larg de presa insulara.

Concurenta neloiala a British Airways si efectele razboiului din Irak asupra traficului aerian de calatori au afectat stabilitatea fiananciara a lui Virgin Atlantic. Amenintat de catre bancile creditoare cu falimentul, Richard Branson a decis ca singura solutie pentru iesirea din criza era vanzarea companiei Virgin Music, cea mai profitabila divizie a grupului Virgin, cu o cifra de afaceri de 330 de milioane anual. In 1991, Virgin Music era una din primele sase case de discuri din lume, reusind sa incheie contracte cu artisti de talie internationala, precum Janet Jackson sau trupa Rolling Stones. 
 
La inceputul lui 1992, Virgin Atlantic era tot mai aproape de faliment. Fara alta optiune, Branson a acceptat oferta finala a celor de la Thorn EMI: 1 miliard de dolari pentru Virgin Music. Virgin Atlantic s-a salvat, insa conflictul cu British Airways a incetat abia spre sfarsitul anului, cand, pentru a evita un proces de calomnie, British Airways a acceptat sa-i plateasca lui Branson 500.000 de lire sterline. Cu tancul prin New York In 1993, vanzarile cumulate realizate de grupul Virgin au depasit pragul de 1 miliard de dolari. Situatia financiara a companiilor Virgin era stabila, iar dupa vanzarea lui Virgin Music, Richard Branson ramasese cu destui bani pentru a extinde numele Virgin si la alte domenii.

Astfel, plecand de la ideea ca un brand puternic poate vinde practic orice, Branson a lansat sub numele Virgin peste 170 de noi companii, de la cele de servicii matrimoniale, la cele de servicii financiare si de la firme de transporturi feroviare, la o noua casa de discuri. De exemplu, in noiembrie 1994 a lansat bautura racoritoare Virgin Cola, pe care a pozitionat-o in concurenta directa cu Coca-Cola si Pepsi. Decizia lui Branson de a intra pe piata bauturilor racoritoare s-a bazat pe trei factori: cooptarea celor mai buni specialisti, utilizarea marcii Virgin si asumarea unui risc fiananciar redus.

Practic, cheltuielile de productie pentru Virgin Cola nu aveau cum sa fie prea mari, iar notorietatea marcii era deja asigurata. Patru ani mai tarziu, Virgin Cola a fost lansata si in Statele Unite, iar Branson a avut grija sa capteze atentia presei facandu-si intrarea in piata Times Square din New York la bordul unui tanc, cu care a dinamitat simbolic re­clama Coca-Cola amplasata in acel loc.

Pentru merite deosebite in activitatea de antreprenoriat, Richard Branson a primit, in 1999, titlul de cavaler. In acest moment, se estimeaza ca averea lui depaseste 1 miliard de dolari, Branson fiind unul dintre cei mai admirati oameni de afaceri din Marea Britanie.

Foto: Guliver


FACTS
Numele: Richard Branson
In adolescenta, a fost exmatriculat din scoala. Inchis pentru evaziune fiscala la 20 ani. In prezent, detine un imperiu format din aproape 200 de companii. Zboara cu balonul, se imbraca in mireasa si se plimba cu tancul pe strazile New York-ului. Multimiliardar in orice valuta din lume. Povestea celui mai nonconformist om de afaceri spusa de el insusi in PIERDEREA VIRGINITATII – primul titlu dintr-o colectie unica: Biblioteca Ziarul Financiar Informatii privind achizitionarea cartii la tel. 202.18.42 sau prin e-mail
marketing@zf.ro
 
Tag-uri: Virgin | Richard Branson