Home » D:News » Savanţii britanici vor secvenţia genomul regelui Richard al III-lea

Savanţii britanici vor secvenţia genomul regelui Richard al III-lea

Publicat: 12.02.2014
Cercetătorii britanici au anunţat, marţi, că doresc să realizeze o secvenţiere completă a genomului regelui englez Richard al III-lea, ale cărui rămăşite pământeşti au fost regăsite în 2012 într-un perimetru în care în prezent se află o parcare, informează AFP.

Cercetătoarea Turi King, expert în genetică, va coordona acest proiect cu un buget de 100.000 lire sterline (120.000 euro), ce vizează realizarea primei secvenţieri a ADN-ului unei personalităţi istorice, au explicat reprezentanţii celor două fundaţii care vor finanţa proiectul, Wellcome Trust şi Leverhulme Trust.

„Se întâmplă extrem de rar ca arheologii să fie implicaţi în exhumarea unui individ renumit şi încă şi mai rar a unui rege al Angliei”, a declarat Turi King.

„Reconstituirea secvenţei genomului lui Richard al III-lea este un proiect foarte important care nu doar că ne va învăţa multe lucruri despre el, ci va şi alimenta discuţiile despre modul în care ADN-ul ne informează despre identitatea noastră, trecutul nostru şi viitorul nostru”, a adăugat aceeaşi cercetătoare.

În cadrul acestui proiect, ce are o durată prevăzută de un an, savanţii vor încerca să extragă ADN din câteva eşatioane prelevate din oasele fostului rege, iar analizele lor ar putea să dezvăluie culoarea – controversată în rândul cercetătorilor – părului şi a ochilor fostului monarh. Studiul va permite, de asemenea, confirmarea sau infirmarea teoriei potrivit căreia scolioza regelui era de origine genetică.

Scheletul lui Richard al III-lea a fost descoperit în august 2012, în timpul lucrărilor de amenajare a unei parcări municipale în Leicester, un oraş în centrul Angliei.

ADN-ul prelevat din oseminte corespunde cu cel al descendenţilor surorii regelui, în timp ce scheletul prezintă urme de scolioză şi răni de război care ar putea corespunde acelora suferite de rege în epocă, au explicat cercetătorii de la Universitatea din Leicester.

După moartea sa, în timpul bătăliei de la Bosworth, în apropiere de Leicester, Richard al III-lea a fost înhumat într-un mormânt anonim de către călugării franciscani. Atunci când mănăstirea lor a fost distrusă în anii 1530, s-au pierdut toate informaţiile despre locul în care se afla mormântul regelui englez.