Home » D:News » De ce nu se vindecă rănile din interiorul genunchi? Fenomenul care poate să afecteze pe oricine

Publicat: 12.09.2016
În cadrul unui studiu recent s-a descoperit că, spre deosebire de os, cartilajul nu se vindecă.

Mulţi atleţi şi luptători pot atesta faptul că un tendon afectat nu se repară. Din cauza faptului că este greu de măsurat procesul de recuperare, cercetătorii nu au fost siguri dacă materialul se substituie.

,,Chirurgii care realizează înlocuirea articulaţiilor nu ar trebui să aibă temeri,” a declarat coautorul lucrării şi reumatologul Michael Kjaer.

Kjaer, împreună cu colegii săi de la Universitatea din Copenhaga, au utilizat o tehnică care determină vârsta moleculelor în funcţie de nivelul de izotop carbon-14.  Nivelul de carbon-14 din atmosferă a crescut în 1950 din cauza testăriiarmelor nucleare, dar a scăzut rapid în 1963, când testele au fost interzise. Prin măsurarea izotopilor poate fi determinată vârsta unei molecule. Dacă molecula este înlocuită de aceasta ar trebui să fie tânără, însă dacă molecula rămâne stabilă pentru mult timp aceasta ar trebui să conţină aceiaşi cantitate de carbon-14, precum atmosfera din momentul în care a fost creată.

Kjaer a măsurat nivelul de carbon-14 din cartilajul genunchiului unui donator din 22 de subiecţi născuţi până în 2000 care au avut operaţii la genunchi. Unii subiecţi au avut intervenţii chirurgicale deoarece sufereau de osteoporoză, o altă parte aveau nevoie de operaţie din cauza unei tumori osoase. Cercetătorul a analizat cartilajul din mijlocul genunchiului, care este în general cel mai uzat, şi de pe marginea articulaţiei.

Nivelul carbonului-14 din colagenul pacientului era acelaşi cu cel atmosferic de când acesta avea vârsta între 8 şi 13 ani, fapt ce sugerează că nu a mai produs alt colagen nou după ce a devenit adult.  În cadrul unor studii anterioare, cercetătorii au observat o creştere a sintezei colagenului în cazul pacienţilor cu osteoporoză, fapt ce ar putea însemna că articulaţia se repară singură.

Deşi cercetătorii au încercat să inducă creşterea cartilajului genunchiului, precum inserarea celulelor stem sau a şuviţelor de cartilaj sănătos în articulaţie, niciuna dintre metode nu a funcţionat.

Sursa: Science Mag