Home » D:News » Ce viitor iti prezice codul tau genetic?

Ce viitor iti prezice codul tau genetic?

Publicat: 10.04.2009
Vrei sa stii ce dezvaluie ADN-ul despre tine? Potrivit geneticienilor, chiar si cele mai nebanuite secrete. El poate dicta preferintele tale culinare, afectiunile pe care le risti, nivelul de inteligenta de care dispui si in general, cam orice factor al oricarui aspect al fiintei tale.

Trei companii ofera in prezent cartografierea completa a genomului uman. Nu numai ca aceste institutii testeaza ADN-ul in aproape un milion de locatii separate in care se stie ca genoamele umane difera, dar ele ii ajuta pe clienti sa interpreteze ceea ce harta individuala le spune despre trecutul, prezentul si viitorul lor. Totusi, genetica este inca o stiinta imperfecta. Genele tale pot indica, de exemplu, faptul ca prezinti un risc ridicat de a face artrita in timp, dar, in realitate, este posibil sa nu suferi vreodata de incheieturi intepenite. Cu toate acestea, cercetatorii cartografiaza de ceva vreme diferentele genetice si au facut progrese uriase in interpretarea ADN-ului.

Compania 23andMe si-a anuntat serviciul de testare ADN luna trecuta in San Diego. S-ar putea crede ca un astfel de serviciu complex ar costa o avere, insa suma pretinsa este rezonabila in raport cu rezultatele. Pentru mai putin de 1.000 de dolari, clientii pot afla tot ceea ce stiinta le poate dezvalui momentan despre codul lor biologic. Cat despre cei cu fobie fata de ace si intepaturi, pot sta linistiti, deoarece proba ADN se recolteaza complet nedureros printr-un test de saliva.

Fiecare client are, in urma testarii, acces la propriul “Jurnal Genetic”, unde poate urmari un tabel in care genele “bune” sunt reprezentate cu verde si cele nedorite, cu rosu. De exemplu, un client poate observa in procente care sunt sansele sa dezvolte maladia Alzheimer. De asemenea, poti afla ca esti cu 45% mai putin predispus la diabet decat alti indivizi, dar ai cu 25% mai multe sanse sa devii cardiac. Toate aceste diferente rezida in cele 10 milioane de mici variatii cunoscute sub denumirea de “polimorfisme ale unui singur nucleotid” (SNP) din cele 23 perechi de cromozomi umani, pe care geneticienii le analizeaza.