Prima pagină D:News

Fumul de tigara afecteaza genele - in doar cateva minute

01.17.2011 | ● Vizualizări: 446
Fumul de tigara afecteaza genele - in doar cateva minute     fumat, tigara, fum, gena, genetic, ADN, mutatie, cancer + zoom

Cateva “fumuri” trase dintr-o tigara, si ADN-ul celular este deja afectat de chimicalele continute in tutunul ars, la fel de rapid ca si in cazul in care substantele respective ar fi injectate direct in fluxul sanguin, arata un studiu recent.

Cu ajutorul a 12 voluntari fumatori, cercetatorii americani,autori ai studiului aparut in Chemical Research in Toxicology, auurmarit "traseul" hidrocarburilor policiclice aromatice, substantetoxice prezente in fumul de tigara (dar si in termocentralele pecarbune si, de asemenea, in portiunile innegrite ale carnii friptela gratar).

Una dintre aceste substante, fenantrenul, odata ajunsa in sange,formeaza un compus (diol-epoxid) despre care se stie ca deterioreaza ADN-ul, determinand aparitia unormutatii ce pot produce cancer.

Ceea ce i-a surprins pe oamenii de stiinta este faptul ca acesticompusi ajung la concentratia maxima intr-un timp foarte scurt - ladoar 15-30 minute dupa ce fumatorul si-a ispravit tigara.

Cercetatorii considera ca rezultatele studiului ar trebui saconstituie un avertisment serios pentru fumatori, ca si pentru ceitentati sa se apuce de fumat. Cancerul pulmonar, de pilda, provoacadecesul a cca. 3000 de oameni in fiecare zi, iar 90% dintre acestecancere sunt produse de fumat.

Sursa: Yahoo News