Home » Natură » Harta complexă a mişcării plăcilor tectonice umple un gol IMENS din istoria Pământului

Publicat: 04.07.2017
Vârsta Pământului a fost estimată la 4,5 miliarde de ani, viaţa făcându-şi prezenţa pentru prima oară în urmă cu 3 miliarde de ani. Pentru a afla astfel de informaţii cercetătorii au utilizat diferite tehnici de determinare a mişcării continentelor, evoluţia vieţii sau schimbarea climei în timp.

Plăcile tectonice sunt obiectul central al tuturor studiilor. Science Alert a publicat o hartă ce prezintă istoria din trecutul Pământului, perioadă cuprinsă care a avut loc acum 520 şi 1.000 de ani

În videoclip, zonele în care se află continentele în prezent sunt marcate de culori. Albastru deschis pentru India, Madagascar şi Arabia Saudită, magenta pentru Australia şi Antarctica, alb pentru Siberia, roşu pentru America de Nord, portocaliu pentru Africa, albastru închis reprezintă America de Sud, galben China şi verde nord-estul Europei.

Perioada de timp este crucială, fiind una în care Pământul a trecut printr-o climă extremă de la cea glaciară la condiţiile de seră extrem de călduroase. Momentul în care atmosfera a devenit impregnată cu oxigen a dus şi la apariţia vieţii multicelulare.  Harta globală a plăcilor tectonice în timpul acestei perioade prezintă rolul pe care acestea l-au jucat asupra celorlalte sisteme ale Pământului.

În harta de mai jos este prezentată o reconstituire a scoarţei tereste din perioada Precambriană

Pentru a analiza modul în care marginile plăcilor tectonice s-au schimbat în timp, experţii analizează arhivele geologice. Mişcarea plăcilor tectonice a influenţat procese majore de pe Pământ, inclusiv clima, biosfera şi hidrosfera. Astfel prin înţelegerea mişcării plăcilor tectonice din trecut experţii pot înţelege fenomenele ce au avut loc şi modul în care este Pământul din prezent.