Home » Natură » O fosilă de 300 de milioane de ani, ce are multe în comun cu oamenii, este cel mai vechi exemplu de îngrijire parentală

Publicat: 04.01.2020
Fosila, formată dintr-un părinte şi puiul său, a fost identificată în Canada.

Paleontologii au descoperit în Nova Scotia, una dintre regiunile Canadei, o pereche de şopârle, părinte-pui, cu o vechime de 309 milioane de ani şi care reprezintă cel mai vechi exemplu de îngrijire parentală identificat până în prezent, notează The Independent.

Analiza celor două şopârle a relevat faptul că acestea şi-au găsit sfârşitul în timpul unui incendiu al mlaştinii în care îşi aveau habitatul. Specialiştii explică faptul că acestea fac parte dintr-o specie nouă, „Dendromaia unamakiensis”, asemănătoare cu şopârla monitor din prezent.

Hillary Maddin, paleontolog a Universităţii Carleton din Ottawa, Canada, explică faptul că această nouă specie de reptile are multe în comun cu şopârlele moderne, dar şi cu oamenii, făcând parte din linia evolutivă care a dus la apariţia păsărilor şi ulterior a mamiferelor.

„Animalele au fost descoperite într-un ciot fosilizat care arată comportamentul de îngrijire parentală intenţionată”, a declarat dr. Hillary Maddin. „Atunci (n.r. 309 milioane de ani) fi fost un climat mai cald decât în prezent. Au fost înconjurate alte reptile mai mici, precum şi unele creaturi mai mari, asemănătoare cu amfibienii. S-a hrănit probabil cu insecte şi vertebre mici”, mai adaugă aceasta.

„Nivelul de conservare al ambilor indivizi, inclusiv structurile delicate ale oaselor mici care susţin muşchii stomacului, indică îngroparea rapidă cu puţin sau fără transport (n.r. în sedimentele în care au fost identificate fosilele)”, explică dr. Maddin.

În ceea ce priveşte relaţia dintre cele două reptile, dr Maddin adaugă: „Locaţia individului minor sub membrul posterior şi înconjurat de coada individului mai mare seamănă cu o poziţie care s-ar regăsi printre animalele sălbatice din prezent […] Animalele fiind din aceeaşi specie, poziţia adultului şi a puiului într-o postură de protejare şi contextul de conservare sunt în concordanţă cu două predicţii ale îngrijirii parentale, prezenţa îndelungată a copiilor şi ascunderea acestora faţă de factorii de risc”.

Descoperirea acestei specii şi a relaţiei de îngrijire parentală dintre cele două şopârle a fost descrisă într-un articol din Nature Ecology & Evolution.

Elisabeta I, Regina Fecioară sau Gloriana
Alessandro Volta, inventatorul bateriei electrice
Samuel Colt, inventatorul revolverului. „Oamenii buni din această lume sunt foarte departe de a fi mulțumiți unii de alții, iar armele  mele sunt cele mai bune mijlocitoare de pace”
Oamenii de știință vor să construiască „Zidul Morții” pe Lună
Au trecut 100 de ani de când România a câștigat prima medalie olimpică
China a lansat o misiune istorică pe fața nevăzută a Lunii
MESAJE de PAȘTE 2024. Impresionează-ți rudele și prietenii de Sărbătorile Pascale
În urmă cu 203 ani, murea Napoleon Bonaparte. Cum a ajuns din simplu caporal un lider marcant al secolului XIX
Urangutan văzut în premieră cum a folosit plante medicinale pentru a se trata
Meteorologii anunță că va fi vreme frumoasă în ultima lună de primăvară
O femeie a câștigat 1 milion de dolari la loterie de două ori în 10 săptămâni
Vânzările de iPhone au scăzut peste tot în lume, cu excepția unui singur loc
Victoria, Regina cu cei mai mulți copii
Beatrix Potter, creatoarea celui mai iubit iepure din lume. „Slavă Domnului că nu am fost trimisă niciodată la școală; mi s-ar fi șters o parte din originalitate”
James Clerk Maxwell, omul de știință care a demonstrat pentru prima dată legătura dintre electricitate, magnetism și lumină
Henric al VIII-lea, regele care și-a ucis două neveste
Eta Aquaridele ating punctul maxim în zilele de Paște! Cum să vezi ploaia de meteori?
Ruinele unui vechi oraș din Filipine au ieșit la suprafață în urma secetei