Home » Știință » Canadienii au descoperit o gaură neagră care eliberează cele mai puternice emisii ultraviolete

Publicat: 23.03.2016
Un astfel de fenomen a fost identificat, pentru prima dată, în urmă cu mai bine de 50 de ani.

Astronomii canadieni au descoperit cele mai puternice emisii de unde ultraviolete produse în apropierea unei găuri negre. Acestea sunt cunoscute sub numele de ,,vânturi cosmice” şi au capacitatea de a circula împrejurul obiectului cosmic gigantic cu viteze de până la 200 de milioane de kilometri pe oră.

Cum este posibil să se producă un astfel de fenomen, în apropierea unei obiect care are o capacitate de absorbţie extrem de mare ? Oamenii de ştiinţă spun că vânturile cosmice nu se produc în mod similar cu cele de pe Terra, adică în momenul în care masele de aer se deplasează, ca răspuns la diferenţele de presiune şi temperatură. Emisiile detectate de către experţi în spaţiul cosmic sunt, de fapt, curenţi precum jeturile de plasmă emise din interiorul Soarelui şi care se transformă pe parcurs în vânturi solare.

Unul dintre cele mai cunoscute tipuri de vânt cosmic este cel produs în interiorul quasarilor, discuri de gaz care se formează împrejurul unor găuri negre gigantice. Un astfel de fenomen a fost detectat pentru prima oară în anii ’60 şi, de atunci, cercetătorii au presupus că el se produce în cazul unui quasar din patru.

Pentru a detecta vânturile cosmice, oamenii de ştiinţă canadieni s-au folosit de datele referitoare la existenţa quasarilor obţinute cu ajutorul telescoapelor observatorului Gemini, amplasate atât în insulele Hawaii, cât şi în Chile. Pe parcurs ce au restrâns aria de cercetare a obiectelor cosmice, astronomii au putut identifica un quasar în cadrul căruia este emis un vânt cosmic cu o viteză nemaiîntâlnită până acum.

În apropierea găurii negre a mai fost detectat vânt cosmic, care circulă cu viteze mult mai mici decât cele detectate până acum. „Pe lângă faptul că am descoperit cele mai puternice emisii de unde ultraviolete din apropierea unei gărui negre, am mai putut detecta şi fenomene care se produc cu viteze mult mai mici, de doar 140 de milioane km/h. Prin urmare, avem de gând să studiem în continuare acest quasar, pentru a afla ce se va întâmpla în imediata lui apropiere”, a declarat astronomul canadian Patrick Hall.

Vă mai recomandăm şi: O nouă particulă ar putea REVOLUŢIONA fizica. Este posibil ca ea să fie asemănătoare cu cea a bosonului Higgs, ”particula lui Dumnezeu”