Home » Știință » Cercetătorii au reuşit să măsoare cantitatea de materie întunecată pe care o pierde Universul

Publicat: 02.01.2017
Savanţii au reuşit să măsoare câtă cantitate de materie întunecată a pierdut Universul de la crearea lui până astăzi.

Cercetătorii din Rusia au reuşit să măsoare, pentru prima dată, cantitatea de materie întunecată pe care Universul a pierdut-o de la Big Bang până astăzi, ajungând la concluzia că există cu 5% mai puţină materie întunecată decât la începutul Universului.

Această descoperire este importantă întrucât poate explica de ce Universul funcţionează diferit astăzi faţă de primii ani ai existenţei acestuia.

Co-autorul studiului Igor Tkachev, de la Institutul de Fizică Nucleară din Moscova, susţine că „discrepanţa dintre parametrii cosmologici în Universul modern şi Universul imediat după Big Bang poate fi explicată prin faptul că proporţia de materie întunecată a scăzut.”

Materia întunecată, a cărei existenţă se specula din anii ’30, rămâne un mister pentru oamenii de ştiinţă. Nu emite sau absoarbe lumină, iar singurul lucru observabil este forţa gravitaţională a acesteia pe care o exercită asupra altor corpuri vizibile.

Ipoteza curentă susţine că Universul este alcătuit din 4,9% materie normală, observabilă, precum galaxiile şi stelele, 26,8% materie întunecată şi 68,3% energie întunecată, un tip ipotetic de energie care este împrăştiată prin Univers şi despre care se crede că este responsabilă pentru expansiunea acestuia. Aşadar, materia întunecată este importantă şi prin cantitatea ridicată a acesteia – o variaţie în acest sens duce şi la o variaţie în forţa gravitaţională.

Un mod prin care cercetătorii au studiat materia întunecată a fost CMB (cosmic microwave background), care mai este numit şi „ecoul Big Bang-ului”, fiind radiaţia termală rămasă în urma creării Universului. Savanţii au observat că parametrii care indică felul în care funcţionează Universul – precum viteza luminii şi gravitaţia – sunt diferiţi în CMB faţă de parametrii cunoscuţi astăzi în Univers.

Tkacev explică faptul că variaţiile erau mai mult decât nişte erori sau că „ori se confruntă cu o eroare necunoscută ori compoziţia Universului timpuriu este diferită faţă de Universul modern”.

Unul dintre modele prin care se poate explica de ce Universul timpuriu este diferit faţă de cel de astăzi este DDM (decaying dark matter). Cu ajutorul acestuia au putut calcula cu acurateţe parametrii Universului de astăzi în relaţie cu Universul de la începuturile sale.

Au ajuns la concluzia că Universul a pierdut între 2 şi 5% materie întunecată de la Big Bang încoace, fără să poată explica însă motivul care stă la baza acestei pierderi. este nevoie de alte studii care cel puţin să indice compoziţia sau natura acestei materii întunecate, întrucât cercetătorii analizează materia întunecată exclusiv prin efectele acesteia, iar după câte relatează acest studiu prezentat în articol, efectele pot fi însemnate.

Prima imagine cu materia întunecată din Univers? Fizicienii nu au o explicaţie pentru ce au văzut în centrul galaxiei noastre

Universul continuă să îi uimească pe oamenii de ştiinţă! În spaţiul cosmic există un număr extrem de mare de găuri negre. Ce se întâmplă cu ele?

Unul dintre cele mai mari mistere din Univers, în sfârşit descifrat